Kinematica: de eend en de jager

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

Kinematica: de eend en de jager

Gegroet,

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. ;)

Ik maakte alle oefeningen van kinematica die ons gegeven werden door de leraar en alles ging me goed af behalve deze:

'Een eend vliegt horizontaal op een hoogte van 200m met een constante horizontale snelheid van 8,5m/s.

Op het ogenblik dat de eend juist het zenith passeert, vuurt de jager op de eend. De jager staat net onder de eend op tijdstip 0. En de eend moet nog een bepaalde afstand afleggen op tijdstip 0 alvorens het zenith te bereiken. Welk is de minimumsnelheid en de viseerhoek alfa die nodig zijn om de eend te raken?'

Ik heb geprobeert om de 2 bewegingsvergelijkingen op te stellen (x en y), maar daar kon ik niet verder mee.

Wie-O-wie kan me hier verrijken met zijn/haar kennis?!

Bedankt.

melodie_

oh ja, de oplossing werd niet gegeven.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Kinematica: de eend en de jager

scan0008.jpg
scan0008.jpg (100.36 KiB) 181 keer bekeken
Dit is zoals ik je vraag begrepen heb.

De jager schiet op de eend zodra de eend zich recht boven de jager bevindt.

De jager moet dan onder een schuine hoek alpha schieten om de eend te kunnen raken.

Nu vragen ze naar de minimale snelheid ( v0) waarmee de jager moet schieten om de eend nog te kunnen raken.

Eerst v0 ontbinden in een vertikale snelheidscomponent
\(v_{0}\cos\alpha \)
en in een horizontale snelheidscomponent
\(v_{0}\sin\alpha\)
Als de kogel de eend raakt, zal volgens mij de vertikale snelheidscomponent
\(v_{0}\cos\alpha\)
nul moeten zijn.

Je krijgt nu 3 vergelijkingen waaruit v0 en de hoek alpha zijn te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kinematica: de eend en de jager

Als de kogel de eend raakt, zal volgens mij de vertikale snelheidscomponent
\(v_{0}\cos\alpha\)
nul moeten zijn.
Waarom dan? ;)

Ik zie het zo: Je weet dat je eend moet geraakt worden. Dat kan enkel als de horizontale component van v0 even snel is als de eend!

Dus als de horizontale component van v0 8,5m/s is, en je kogel 200m hoogte bereikt, dan raak je je eend altijd!

Dan moet je enkel nog de verticale component van v0 bepalen waarmee je net 200m haalt, en dan ken je je snelheid volledig. Je weet ook dat de snelheid v0 minimaal moet zijn en dit kan enkel als de verticale component van v0 minimaal is.

Nu kun je dan eenvoudig v en ;) bepalen.

Dit komt op hetzelfde neer als het stelset hierboven, maar hiermee moet je geen moeilijke vergelijkingen oplossen, en snap je de betekenis achter de oplossing van het stelsel helemaal.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 60

Re: Kinematica: de eend en de jager

Klinkt inderdaad wel logisch!

Ik ga het eens uitrekenen en proberen of de prof wilt zeggen of het juist is of niet.

Ik vind het vraagstuk ook niet helemaal duidelijk geformuleerd hoor.

Erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Kinematica: de eend en de jager

Ik vind het vraagstuk ook niet helemaal duidelijk geformuleerd hoor.
Het rode stuk is ook in tegenspraak met het blauwe stuk.
melodie_ schreef:'Een eend vliegt horizontaal op een hoogte van 200m met een constante horizontale snelheid van 8,5m/s.

Op het ogenblik dat de eend juist het zenith passeert, vuurt de jager op de eend. De jager staat net onder de eend op tijdstip 0. En de eend moet nog een bepaalde afstand afleggen op tijdstip 0 alvorens het zenith te bereiken. Welk is de minimumsnelheid en de viseerhoek alfa die nodig zijn om de eend te raken?'
Zonder nadere gegevens over het rode stuk die zin gewoon maar vergeten, en dan is het zo helder als wat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kinematica: de eend en de jager

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer