Formaline desinfectie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Formaline desinfectie

Ik ben bezig met een onderzoek naar de kwaliteit van formaline op de inactivering van virussen. Hiervoor heb ik test samples gemaakt met een stabiel virus met hoge titer. Na een formaline desinfectie run wil ik aantonen of het virus wel of niet volledig is geinactiveerd met een inactierings controle/virus titratie.

Hiervoor gebruik ik een pk 15 cellijn, echter door de formaline rest waarde die op het sample achterblijft lyseren al mijn cellen. Om dit te voorkomen zit ik aan 2 oplossingen te denken.

1: incubatie van sample van 1 uur op de cellen en daarna wassen en nieuw medium aanbrengen.

2: formaline neutraliseren met een bepaalde stof. Na wat onderzoek op internet kom ik dan tegen: ammonia of calcium carbonaat.

Nu gaat mijn vraag eigenlijk over het 2de gedeelte, heeft hier iemand enig idee/ervaring met het neutraliseren van formaline zodat de cellen niet lyseren maar het verder ook geen grote invloed heeft op het virus/cellen?

Of heeft er iemand nog een totaal ander idee? (en daarmee doel ik niet op ander desinfectans ipv formaline)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Formaline desinfectie

Als ik bijvoorbeeld naar dit artikel kijk dan incuberen zie hier 18 uur het sample met formaline (hoog titer) om dit vervolgens in een lage hoeveelheid op hun cellen te brengen. Hierdoor zit je onder de toxische levels van formaline voor je cellen te werken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer