Constructieleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

Constructieleer

Wel, eigenlijk is de omschrijving van het onderwerp ook meteen mijn vraag. Als je een omgekeerde U-vormige doorsnede hebt, waar bevindt zich dan de maximale normaalspanning?

Het is trouwens een U-vorm met rechte hoeken, dus geen bogen en bovendien is de enige oorzaak van normaalspanning het moment M...

Dus NormaalSpanning=M*z/(Iyy) en die gegevens heb ik al grotendeels gevonden, maar ik vroeg me nog altijd af waar die maximale normaalspanning zich bevindt (en waarom daar) ...

Want dat heb je nodig om die z te bepalen zeker?

Oh ja, en ik heb ook al het zwaartepunt gevonden noem dat maar Zc als je dat nodig hebt...

Alvast bedankt!

Berichten: 4.502

Re: Constructieleer

Bedoel je met normaalspanning soms de buigspanning,dat is een belasting haaks op de profiellengte (balklengte);normaalspanning is nmm. een spanning loodrecht op de doorsnede van een profielen geeft een gemiddelde en gelijke spanning.Die normaalspanning treedt bijv op bij een kolomvorm of bij hor.ligging van het profiel een druk-of trekkracht ook in hor.richting.

Wat betreft: M*z/(Iyy),dan ligt de U op een flenszijde en niet omgekeerd zoals jij bedoelt en werk je met een x-as en is z de uiterste vezelafstand en Ix/z geeft dan het W aan.

Succes!

Berichten: 288

Re: Constructieleer

Ok, misschien heb ik mijn vraag gewoon niet goed uitgelegd of begrijp ik je uitleg verkeerd maar stel nu dat je een belasting hebt in de x-richting dus waarbij de lengte van de balk volgens de x-richting ligt. Als je dan die balk op een bepaald punt doorsnijdt heb je dus een omgekeerde U (met rechte hoeken). Als je dan kijkt naar het zogezegde snijvlak en dus een y- en een z-as kunt plaatsen bedoel ik hier.

De enige oorzaak van normaalspanning in die doorsnede is een moment (in de x-richting) en dat moment bedraagt nu 10 kNm en Iyy bedraagt hier 97,5 *10^6 mm^4.

Nu ligt het zwaartepunt in het midden van de 2 benen van de omgekeerde U en op een hoogte van 164,34 mm.

En vanuit de oplossing te rekenen, kom ik uit dat z in mijn formule=-164,34 mm is. Dus moet de maximale spanning in de onderkant van de benen van de U zitten, maar ik begrijp gewoon niet waarom. Ik ben er trouwens absoluut zeker van dat het met deze formule moet...

Berichten: 4.502

Re: Constructieleer

In jouw optie-of van de opgever ligt de Iyy dus als zwaartelijn horizontaal in het snijvlak van de U met de pootjes naar onder;aangezien de z de uiterste vezelafstand is in dat snijvlak (en die uiterste is naar de punten van de twee pootjes omdat de grootse afstand is) en Ix/z geeft dan het W aan.

De z kun je bepalen via de bekende formule Stat.moment totaal =som Sm delen + som opp delen * afstand z tot die delen;en jij haalde daar wrs die 164,34 mm uit.

Vervolgens kun je de Wyy (dus om de hor.as) bepalen met sigma= M/W;denk wel aan gelijke eenheden,dus Nmm/mm3=N/mm2=spanning

Berichten: 288

Re: Constructieleer

Bedankt!

Reageer