Springen naar inhoud

Bepaling van kristalwater in natriumcarbonaat

• Log in om te kunnen reageren

sciencedisaster

sciencedisaster

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2010 - 15:11

Hoi allemaal!

Ik ben een 6-VWOer en heb met scheikunde een titratie uitgevoerd. Ik heb een natriumcarbonaat-oplossing laten reageren met zoutzuur en dat weer getitreerd met natriumhydroxide. Ik hoef voor de verandering niet de hele berekening te weten, maar snap iets niet in mijn specifieke situatie.

Ik weet hoe ik de massa van het natriumcarbonaat moet berekenen, dat gereageerd heeft met zoutzuur. Dit heb ik dus ook gedaan. Het probleem is alleen dat ik een kant en klare oplossing heb gekregen van natriumcarbonaat, waar ik verder niets van weet. Ik weet de massa van de opgeloste stof dus niet (waarschijnlijk soda).

Hoe kan ik hier dan berekenen hoeveel moleculen kristalwater ik heb, als ik niets weet van de natriumcarbonaat-oplossing?

En ik heb nog 1 vraag: moet de oplossing gekookt worden, om het CO2 uit de oplossing te krijgen, of omdat de reactie tussen natriumcarbonaat en zoutzuur anders niet verloopt?

hopelijk alvast bedankt!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2010 - 17:11

Het probleem is alleen dat ik een kant en klare oplossing heb gekregen van natriumcarbonaat, waar ik verder niets van weet. Ik weet de massa van de opgeloste stof dus niet (waarschijnlijk soda).

Dan houdt het hier inderdaad op.

En ik heb nog 1 vraag: moet de oplossing gekookt worden, om het CO2 uit de oplossing te krijgen, of omdat de reactie tussen natriumcarbonaat en zoutzuur anders niet verloopt?

1) Kun je een fatsoenlijke reden verzinnen waarom een beetje CO2 de reactie die je noemt in de weg zou zitten?
2) Moet je ergens een hoeveelheid ontwijkend gas meten, waarbij een beetje opgelost CO2 je meting onnauwkeurig zou maken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

sciencedisaster

sciencedisaster

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2010 - 17:42

Dan houdt het hier inderdaad op.

1) Kun je een fatsoenlijke reden verzinnen waarom een beetje CO2 de reactie die je noemt in de weg zou zitten?
2) Moet je ergens een hoeveelheid ontwijkend gas meten, waarbij een beetje opgelost CO2 je meting onnauwkeurig zou maken?

CO2 zou in een zuur milieu (met zoutzuur dus) met natrium in een redoxreactie kunnen reageren tot H 2C2O4, toch? Ik denkt dat dat het moet zijn, want die reactie kan volgens Binas verlopen... Dan zouden er dus minder H+-ionen zijn om met OH- te reageren.

Bedankt voor de opmerking dat het kristalwater dus niet berekend kan worden. Ik zal in mijn verslag ipv een getal gewoon x invullen en mijn scheikundeleraar vragen of er een fout is gemaakt ofzo.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures