Springen naar inhoud

Spierkracht

• Log in om te kunnen reageren

aiden

aiden

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2010 - 16:55

Hey mensen,

Spieren krijgen bij verlenging een geringere kracht. Dit fysiologische fenomeen heeft minder effect bij een spier die lang is en korte pezen heeft.

Dit kwam ik zo tegen, maar ik denk niet dat ik het snap. Kan iemand mij dit fenomeen uitleggen.
Verlenging kan leiden tot passiefe insufficientie. Een lange spier heeft meer in serie geschakelde sacromeren.
Dit weet ik, maar met die pezen erbij kan ik er geen soep van koken:(

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2010 - 19:00

Het is logisch dat een spier met korte pezen minder snel krachtsverlies zal geven bij uitrekking dan een spier met lange pezen:
Stel we hebben twee spieren van 50cm. De ene spier (A) heeft 10cm aan pees en de andere (B) 25 cm. Stel dat we het voor elkaar krijgen om beide spieren door te rekken tot 0.75m (meer een makkelijk getal dan dat het realistisch is). Dan geldt het volgende:
- Pezen rekken zo goed als niet uit.
- Bij A komt de rek dus uit 40cm, wat opgerekt wordt naar 65cm (verlenging van ca. 1.63x). Bij B komt het er op neer dan 25cm opgerekt wordt tot 50 (verlenging van ca. 2x).
- Bij spier B zijn de sarcomeren veel verder uitgerekt dan bij A. Hierdoor is de contractiliteit van die spier minder. De contractiliteit en dus de kracht van een spier is het grootste wanneer de actine- en myosinefilamenten zo groot mogelijk contactoppervlak hebben (dus wanneer de spier gecontraheerd is).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures