Springen naar inhoud

Eindwerk over kaas

• Log in om te kunnen reageren

ganzickk

ganzickk

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2010 - 22:28

hoi

ik ben een leerling van het zesde jaar techniek-wetenschappen en doe mijn eindwerk over kazen, voornamelijk de productie ervan.

omdat ik in TW zit moet dit natuurlijk wetenschappelijk benaderd worden en we moeten ook praktische proeven uitvoeren.
Als eerste praktische proef wil ik een extractie doen met een zelf gemaakte kaas om het vetgehalte te bepalen.
Als je hiervoor al tips kan geven zijn die altijd welkom

Graag zou ik nog een proef uitvoeren, dit moet geen grote proef meer zijn maar nog wel een kleintje. Ik weet alleen niet goed wat ik nog zou kunnen doen. Ik heb mijn zelfgemaakte kaas die ik kan gebruiken en ook gewone kaas van de winkel waar ik mee kan vergelijken.

Heeft een van jullie een idee?

groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 november 2010 - 14:43

Als eerste praktische proef wil ik een extractie doen met een zelf gemaakte kaas om het vetgehalte te bepalen.
Als je hiervoor al tips kan geven zijn die altijd welkom

Het principe houdt in dat je eerst het vet gaat oplossen in een gepaste extractievloeistof. Vervolgens ga je dit eluens opnieuw uitdampen en blijft enkel het vet achter.

Onderstaande werkwijze kon ik vinden op chemieforum.nl

Weeg een bepaalde hoeveelheid af in bv een erlenmeyer. Neem niet teveel monster, afhankelijk van de nauwkeurigheid van je balansen moet 20 g monster voldoende zijn. Dit levert minimaal 1 g vet op.
Voeg de extractievloeistof toe (hexaan - petroleumether, diethylether met aceton). Wij nemen het dubbele van de inweeg. en schud gedurende een half uur (Als je een schudmachine hebt) Die tijd kun je misschien wel inkorten als het handmatig moet maar op een bepaald moment ga je te weinig extractie krijgen. En dus te weinig vet. (misschien moet je dat met een klein testje van te voren uitzoeken.

Daarna over een papier filter af filtreren, filter nog een paar keer naspoelen met extractievloeistof, eluaat opvangen, vloeistof afdampen en je hebt het vet over.
Hiermee kun je ook een behoorlijk goede extractie krijgen.

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures