Verdwijnend licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 338

Verdwijnend licht

Als je 'n lichtdichte kamer hebt, dus 'n kamer waar geen licht uit kan ontsnappen, en je zet even 'n lamp aan in die kamer en daarna weer uit. Waarom wordt het dan weer donker? Want fotonen hebben toch het eeuwige leven? Dus dan zouden ze toch eindeloos op en neer moeten blijven stuiteren?

Of hebben ze op 'n gegeven moment zo weinig energie dat je ze niet meer kunt waarnemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Verdwijnend licht

Als je 'n lichtdichte kamer hebt, dus 'n kamer waar geen licht uit kan ontsnappen, en je zet even 'n lamp aan in die kamer en daarna weer uit. Waarom wordt het dan weer donker? Want fotonen hebben toch het eeuwige leven? Dus dan zouden ze toch eindeloos op en neer moeten blijven stuiteren?
Een opgenomen foton kan verschillende dingen doen: hij kan er voor zorgen dat er opnieuw een foton wordt uitgestuurd (reflectie), maar hij kan ook omgezet worden in warmte. Dus ja kamer wordt gewoon warmer...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 338

Re: Verdwijnend licht

Een opgenomen foton kan verschillende dingen doen: hij kan er voor zorgen dat er opnieuw een foton wordt uitgestuurd (reflectie), maar hij kan ook omgezet worden in warmte. Dus ja kamer wordt gewoon warmer...
Oké, maar is het ook mogelijk om 'n kamer bijvoorbeeld van diamant te maken en zo'n veelhoekige vorm te geven dat licht er niet meer uit kan ontsnappen en ook niet in warmte wordt omgezet? Puur theoretisch uiteraard.

En als je 'n massieve diamant hebt die zo geslepen is dat er geen licht uit kan ontsnappen, hoe krijg je dat licht er dan ooit in?

Berichten: 41

Re: Verdwijnend licht

Het opsluiten van licht is theoretisch mogelijk en min of meer aangetoond in de praktijk. De lichtbron zou je in de "kamer" kunnen aanzetten, hoe je het licht eruit is natuurlijk de vraag. Op dit gebied wordt nog steeds onderzoek gedaan naar mogelijke toepassingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Verdwijnend licht

hij kan er voor zorgen dat er opnieuw een foton wordt uitgestuurd (reflectie)
Het lijkt mij mij meer voor de hand liggend dat het invallende en teruggekaatste foton één en dezelfde is.

De absorptie van het foton zou namelijk een exacte energiesprong in het absorberende molecuul moeten zijn

overeenkomend met de energie van het foton en dat is zeer onwaarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Verdwijnend licht

thermo1945 schreef:Het lijkt mij mij meer voor de hand liggend dat het invallende en teruggekaatste foton één en dezelfde is.

De absorptie van het foton zou namelijk een exacte energiesprong in het absorberende molecuul moeten zijn

overeenkomend met de energie van het foton en dat is zeer onwaarschijnlijk.
Om te weerkaatsen moet er juist intertactie optreden. Anders vliegt het foton er gewoon door.

Reflectie op metalen bijvoorbeeld is de interactie van het foton met de zee van vrije elektronen. Deze zitten in banden waardoor er een brede waaier van fotonen in aanmerking komen voor interactie.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Verdwijnend licht

ZVdP schreef:Om te weerkaatsen moet er juist intertactie optreden. Anders vliegt het foton er gewoon door.

Reflectie op metalen bijvoorbeeld is de interactie van het foton met de zee van vrije elektronen. Deze zitten in banden waardoor er een brede waaier van fotonen in aanmerking komen voor interactie.
Klinkt plausibel. Ik had er nooit eerder over nagedacht.

Met deze interpretatie is het zeer moeilijk te begrijpen waardoor de hoek van inval gelijk is aan de hoek van terugkaatsing.

(De golf-uitleg van Huygens ken ik.)
Als je 'n lichtdichte kamer hebt, dus 'n kamer waar geen licht uit kan ontsnappen, en je zet even 'n lamp aan in die kamer en daarna weer uit. Waarom wordt het dan weer donker? Want fotonen hebben toch het eeuwige leven? Dus dan zouden ze toch eindeloos op en neer moeten blijven stuiteren?
Binnen de kortste keren zijn alle fotonen door de wand geabsorbeerd (en, zoals al genoemd, is de fotonenergie omgezet in warmte.) Mogelijk, dat een klein percentage nog enige reflecties heeft meegemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Verdwijnend licht

Klinkt plausibel. Ik had er nooit eerder over nagedacht.
Verder is er niet alleen interactie door fotonen op te nemen en zo elektronen in een hogere schil te brengen, maar bv in diëlectrica ook met de elektronenwolk in zijn geheel; dipool interactie.
Met deze interpretatie is het zeer moeilijk te begrijpen waardoor de hoek van inval gelijk is aan de hoek van terugkaatsing.

(De golf-uitleg van Huygens ken ik.)
Je moet dit volgens mij ook niet zien op het niveau van een enkel foton. Ik doe even een poging om het te verklaren: Een vlakke golf valt binnen op een materiaal, waarbij deze fotonen worden opgenomen en weer uitgezonden in willekeurige richting. Door de vele fotonen die binnenvallen en uitgezonden worden, stuurt elk atoom in benadering een sferische golf uit. En vanaf hier kunnen we dan de klassieke afleiding van de golftheorie overnemen: als je alle golven van al die atomen laat interfereren, blijft enkel een vlakke golf over die voldoet aan de wet van Snellius.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer