Valsnelheid in een vloeistof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

Valsnelheid in een vloeistof

Hallo!

ik heb op school een praktikum gedaan waarbij ik een metale bolletje van verschillende grotes in een buis met stroop heb laten vallen. Deze proef is zeker al vaker gedaan, maar toch had ik een paar vraagjes:

1. hoe verder het metale bolletje zinkt, hoe grotere kolom stroop om het bolletje duuwt. heeft dit effect? of moet je dat bij deze proef buiten beschouwing laten? en

2. Overal op internet, bij deze proef, hebben ze t over laminaire en turbulente stromingen. Wij gebruiken de wet van stokes om de viscositeit te berekenen en daarmee dan het reynoldsgetal. maar de wet van stokes is toch alleen geldig als er geen stroming is? maar dan zou er toch ook de Re nul zijn? en waarom worden bij deze proef dan steeds over die stromingen gepraat als t verder niet voor komt???

vooral bij vraag 2 snap ik er niet zo veel van. en hoe meer ik er over vind hoe onduidelijker het is.

Is er misschien iemand die mij het verband tussen dit alles kan uitleggen?? Die helpt mij echt zooo enorm erg! ;)

groetjes.

Re: Valsnelheid in een vloeistof

De wet van Stokes geeft de valsnelheid in een stroperige vloeistof. Deze is niet afhankelijk van de diepte in de vloeistof. Verder geldt hij alleen voor kleine deeltjes, omdat anders het getal van Reynolds te groot wordt en de stroming dus turbulent wordt.

Hoewel er bij deze proef geen stroomsnelheid aanwezig lijkt te zijn, immers de vloeistof staat stil, is de proef vergelijkbaar met die, waarbij het balletje stilstaat, en wordt omstroomd door de vloeistof, met een snelheid gelijk aan de valsnelheid (volgens Stokes).

De weerstand die het balletje dan ondervindt van de vloeistof, ofwel de kracht die moet worden uitgeoefend om het balletje op zijn plaats te houden, is gewoon gelijk aan 1/2 rho V^2 .Cd.A met Cd de weerstandscoefficient (afhankelijk van de stroperigheid) A het frontaal oppervlak van het bolletje, en rho de dichtheid van de vloeistof.

Het getal van Reynolds, gelijk aan d.V/nu, wordt gewoon berekend met de valsnelheid.

Berichten: 33

Re: Valsnelheid in een vloeistof

bedankt voor het super snelle antwoord! ](*,)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Valsnelheid in een vloeistof

Wet van Stokes geldt alleen voor laminaire stroming. Dan is Cd = 24/Re en als men dat invult in de formule die bessie noemt krijgt men de formule van de wet van Stokes.

Maar als Reynolds getal groter dan 0,2 is gaat wet van Stokes steeds meer afwijken van werkelijkheid.

Lees ook dit topic
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer