Springen naar inhoud

Informatie overdracht op 1km hoogte

• Log in om te kunnen reageren

nilsbr01

nilsbr01

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2010 - 23:07

Voor een project op school, moeten wij, vanuit een klein object op 1km hoogte, redelijk grote hoeveelheid data (filmpjes) naar het internet kunnen verzenden. Dit mag ook met de tussenkomst van een pc, maar dit alles mag niet zorgen voor een te grote vertraging.

Wij hebben natuurlijk zelf al zoveel mogelijk nagedacht ](*,), en konden alleen het plaatsen van een simkaart + overige toebehoren, verzinnen om het direct naar het internet te kunnen versturen.
Wij vroegen ons echter af, of de zendmasten op deze hoogte nog goed functioneert, of dat er misschien wel veel betere mogelijkheden zijn.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 12:42

Wij vroegen ons echter af, of de zendmasten op deze hoogte nog goed functioneert,

Vanuit het vliegtuig weet ik dat de hoogte waarop je telefoon (in dat geval) nog goed werkt sterk varieert. Ik neem aan dat het grootste verschil wordt gemaakt door verschil in locatie, maar ik weet hier verder niet veel van af. Tot een hoogte van ongeveer 600 meter doet hij het altijd. Tot 800 meter meestal. Tussen de 800 meter en 2 km soms.

Valt dus helaas niet veel van te zeggen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2010 - 12:54

Er zijn tegenwoordig (althans in de VS) redelijk wat vliegtuigen met WiFi aan boord. Het is dus zeker mogelijk, tot meer dan ťťn kilometer hoogte. Uitleg over hoe het in mekaar zit...

Nilsbr, kun je misschien wat meer uitleg geven over hoe jullie project in mekaar zit?

nilsbr01

nilsbr01

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 13:32

Beide alvast heel erg bedankt.

ik denk dus dat een telefoonsignaal niet als stabiel genoeg kan worden gezien, en dat dus afvalt.

Zoals gevraagd zal ik hier iets duidelijker aangeven wat de bedoeling is. Wij moeten zelf (dus het moet in de praktijk uitvoerbaar zijn). Een soort weerstation maken die op 1km hoogte in een luchtballon komt te zitten. Het weerstation moet daardoor erg klein blijven (10*10cm in totaal).

we krijgen van de projectleiders al een manier aangereikt om enkele gegevens draadloos naar de computer te verzenden. Wij willen echter de opdracht wat groter aanpakken, en proberen om ook videobeelden door te "streamen", zodat deze live allemaal op de pc bekeken kunnen worden. De gegeven manier, kan slecht enkele bits per seconde versuren en kan dus onmogelijk genoeg informatie overdragen.

Het uiteindelijke idee, is dat je dit live op je mobiel kan bekijken (resultaten+filmpje). De software die hiervoor nodig is, hebben wij ook al gemaakt (iphone app) het enige punt, is dus nog, hoe wij de informatie/filmpje van onze ballon naar een server krijgen. Zodat onze iphone app deze gegevens op kan halen.

Ik hoop dat ik het nu iets duidelijk heb kunnen maken wat het idee is. Ons tweede idee, was doormiddel van domotica, maar ik weet niet of we daarmee hetzelfde resultaat kunnen bereiken.

Wederom bedankt,

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 13:47

Er zijn tegenwoordig (althans in de VS) redelijk wat vliegtuigen met WiFi aan boord.

Hoe stel je je dit voor in bijvoorbeeld een weerballon? Deze vliegtuigen zijn toch zelf de bron van dat netwerk? Het is niet zo dat je op tien kilometer hoogte in kan loggen op het netwerk van de koffietent om de hoek.
Wifi in vliegtuigen boven Europa gaat volgens mij altijd via een satelliet telefoon. Als je die tot je beschikking hebt kun je hem net zo goed meteen gebruiken om de informatie naar beneden te sturen, deze werkt immers op elke hoogte.

Een soort weerstation maken die op 1km hoogte in een luchtballon komt te zitten.

Moet de ballon stationair komen te hangen op 1 km hoogte??? Dus aan een kabel?

Veranderd door shimmy, 27 november 2010 - 13:54

louis999

louis999

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 14:10

Ik zou dit anders aanpakken: zend de info van het weerstation door via een transmissiekanaal (radiogolven ofzo) naar een centrale ontvanger die op de grond staat en verbonden is met het internet (via wifi eventueel). Dit is niet geheel 'live', maar ik denk dat dit toch een snelle manier is, bovendien kun je de info dan ook eventueel bewerken (analyseren) en/of opslaan op de centrale ontvanger.
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

nilsbr01

nilsbr01

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 16:54

hij moet los komen te hangen (dus zonder kabels).

via radiogolfen zou idd kunnen, maar kunnen wij dit ook zelf maken, of kopen (tot ongeveer 200euro)?

ik heb namelijk net op google gezocht en kan niet echt onderdelen vinden voor een schappelijk prijsje die ook nog 1000m bereik heeft.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 17:20

Als hij los hangt, hoe hou je hem dan in positie?

Veranderd door shimmy, 27 november 2010 - 17:20

louis999

louis999

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 17:55

200 euro zal misschien wat krap zijn, maar ik zie niet direct een andere oplossing.
Ik weet niet wat jullie achtergrond is, en hoe jullie de data op het weerstation verzameld wordt, (ik veronderstel via een custom printplaatje?) maar een radiozender is eigenlijk niets meer dan een modulator en een oscillator (en eventueel een versterker), en die zouden ook op je reeds ontworpen printplaatje geÔmplementeerd worden. De centrale ontvanger zal dan een demodulator moeten bevatten en in dit geval een internetverbinding (je kunt data via een FTP-protocol geautomatiseerd uploaden op een site eventueel)

Programma's die u kunnen helpen bij het maken van dit zijn LabVIEW voor signaal acquisitie en emissie (en analyse)
National instruments heeft ook wel programma's om printplaatjes met geÔmplementeerde procedures op te maken...
MathLab voor het online zetten van de data (kan ook met LabVIEW eventueel)
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures