Titratie van hcl met naoh

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

Titratie van hcl met naoh

Hoi iedereen,

Ik was bezig met het verslag maken van een practicum waarbij we een titratiecurve moeten opstellen:

We hebben 10 ml onbekende HCl-oplossing met drie druppels indicator (fenolftaleïne) laten reageren met een NaOH-oplossing van 1M waarbij we zelf een oplossing moesten maken.

Dus we namen dan 4 gram NaOH en maakten een oplossing met water. Die oplossingen plaatsten we in de buret en lieten dan in de erlenmeyer eronder (met de indicator) vloeien:

- meetresultaten:



Totaal ml gebruikt NaOH



Bruto 2,95

Netto (1) 2,4

Netto (2) 2,15

Netto (3) 2,05

Nu moeten we dus een titratiecurve maken, en ik heb deze berekeningen al gemaakt:

HCl + NaOH

0,01l 2,20 ml (gemiddelde)

2,2*10-3mol 1M

=0,22M = 2,2*10-3mol

dus nu is de pH waarde toch gelijk aan -log (0,22) = 0,6576?



Hoe vind ik dan de volgende punten van de grafiek?


Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Titratie van hcl met naoh

Practichem schreef:dus nu is de pH waarde toch gelijk aan -log (0,22) = 0,6576?



Hoe vind ik dan de volgende punten van de grafiek?
Dit klopt! Voor de volgende punten ga je gewoon als volgt te werk. Je bepaalt steeds de pH bij toevoegen van bijv. 0,5ml base. Nadien bereken je met hoeveel mol OH- dit overeen komt.

Vervolgens laat je alles reageren H+ + OH- Afbeelding H2O en ga je kijken hoeveel H+ er overblijft. In het geval voor 0,5ml komt dit overeen met
Spoiler: [+]
0,0017
mol H+.

Doordat je NaOH toevoegde aan je HCl oplossing moet je rekening houden met een volume wijziging. Het is dus de bedoeling dat je het aantal mol H+ dat overblijft terug gaat omrekenen naar de gepaste concentratie. Als je dit eenmaal weet is de pH berekenen een fluitje van een cent ](*,)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 22

Re: Titratie van hcl met naoh

Ok dankje! Dat snap ik bijna helemaal, is het correct dat ik dan zo een grafiekje krijg?

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...rie/potent4.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Titratie van hcl met naoh

Het grafiekje klopt niet helemaal. Je zei zelf al dat de pH bij de start van het experiment 0,65 bedraagt, op de grafiek lijkt het eerder rond de 1. Verder heb je in totaal 2,2 mmol H+ afkomstig van de 10ml 0,22M HCl oplossing. Je stoichiometrisch punt verkrijg je dus ook na toevoegen van eenzelfde hoeveelheid OH-
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer