Osmotische waarden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

Osmotische waarden

Hallo,

Ik zit momenteel in 5H en bij mijn profielwerkstuk over het effect van sportdrank op sportprestaties, loop ik tegen een hobbel aan bij het berekenen van osmotische waarden.

Wat ik momenteel heb:
Definitie:

De osmotische waarde (Os.w) van een oplossing is uitsluitend afhankelijk van het aantal opgeloste deeltjes (ionen, moleculen, etc.) en is te berekenen met de volgende formule:

Os.W = d∙C∙R∙T/To (in bar)

waarin:

d = dissociatiegraad van de opgeloste stof, dus het aantal deeltjes waarin een molecuul van die stof splitst in oplossing (bijvoorbeeld voor NaCl is d=2, want een molecuul NaCl splitst in twee ionen, Na+ en Cl-).

C = molaire concentratie van de opgeloste stof (dus het aantal mol van die stof per liter oplosmiddel).

R = 22,4 (constant getal, waardoor de waarde in atmosfeer wordt uitgedrukt)

T = temperatuur in kelvin

To = 273 kelvin (= 0 oCelsius)

Bron: http://www.fontys.nl/lerarenopleiding/tilb.../osmplasmth.htm
Hieruit volgt dat (De gebruikte sportdranken zijn B-52 en Aquarius, hierbij hebben we gebruik gemaakt van de hoeveelheid suiker (aangenomen: glucose) die aanwezig is in de dranken, en de hoeveelheid Na+ ionen verwaarloosd):

Os.WB-52 = d∙C∙R∙T/T0

= 1∙C∙22,4∙293/273

= 1∙ (113/((6∙12,0107)+(12∙1,00794)+(6∙15,9994))) ∙22,4∙293/273

= 15,08

en

Os.WAquarius = d∙C∙R∙T/T0

= 1∙ (63/((6∙12,0107)+(12∙1,00794)+(6∙15,9994))) ∙22,4∙293/273

= 8,407

Maar als ik dan de osmotische waarde bereken van bloed (dat volgens 'Biologie voor Jou' gelijk staat aan een 0,9 M NaCl-oplossing), dan krijg ik:

Os.WBloed = d∙C∙R∙T/T0

= 2∙0,9∙22,4∙310/273

= 45,78

Dit lijkt me geen goede uitkomst, gezien de orde van grootte, alleen krijg ik de fout die ik maak niet gevonden...

Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt,

-Yoeri

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Osmotische waarden

Biologie voor Jou zit ernaast. Diverse internetbronnen met elkaar vergelijkend kom ik tot de conclusie dat de osmotische druk van bloedplasma ongeveer 8 bar moet bedragen, waardoor bloed een osmotische druk zou hebben vergelijkbaar met een 0,16 M keukenzoutoplossing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Osmotische waarden

Dat betekent dan dat de osmotische waarde van bloed uitkomt op:

Os.WBloed = d∙C∙R∙T/T0

= 2∙0,16∙22,4∙310/273

= 8,139

Wat er veel logischer uit ziet...

Bedankt!

Berichten: 1

Re: Osmotische waarden

Ik moet ongeveerd hetzelfde doen met me profielwerkstuk..

ik snap alleen niet hoe je aan het getal 63 komt bij de dissociatiegraad?

groeten Daan

Reageer