Springen naar inhoud

[elektronica] betekenis aarding

• Log in om te kunnen reageren

FredQ

FredQ

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 17:40

Ik ben verward over het gebruik van het aarding-symbool in elektrische schema's. Geplaatste afbeelding
Klopt het dat het symbool anders moet ge´nterpreteerd worden afhankelijk van het beschouwde netwerk? Als men het symbool tekent dan moet je soms het betreffende kabeltje aansluiten op de negatieve pool van de voeding, en soms vermoed ik dat het moet worden aangesloten op de fysieke aarde (dus potentiaal =0), dan doe ik dat op het aardingspinnetje van de voeding.
Moet je dus telkens zelf goed nagaan waar je het moet op aansluiten?

Ik vroeg me dit af toen ik de schakeling uit de figuur in bijlage wou maken. Daar staat het aardingssymbool op, maar in dit geval moet het niet worden aangesloten met de negatieve pool van de bronspanning, neem ik aan?

Bedankt voor de uitleg.

Bijgevoegde afbeeldingen

• opamp_tester_schematic.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 november 2010 - 17:51

De truc zit hier in de TLE2426. Dat is een "railsplitter". Die levert een potentiaal die precies in het midden van de batterijspanning ligt. Dat doen ze bij batterijgevoede apparaten omdat je daar vaak niet bij het midden van de batterij kan komen.
Die middenpotentiaal geven ze aan met het aardeteken. En dat wil niet zeggen dat het perse aan aarde moet zitten, maar het geeft aan dat dit de referentie is voor alle andere spanningen.

Veranderd door klazon, 27 november 2010 - 17:51

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2010 - 18:08

Wat je goed moet doorhebben is dat je geen absolute spanning kan meten: je kan enkel een spanning meten tegenover een andere. Een spanningsverschil dus. De aardpotentiaal wordt als 0 ondersteld.

Als je een deel van je netwerk aardt, dan betekent het dat je de potentiaal in dat knooppunt op 0 brengt.

upsilon

upsilon

• >25 berichten
  • 93 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2010 - 19:07

Wat je goed moet doorhebben is dat je geen absolute spanning kan meten: je kan enkel een spanning meten tegenover een andere. Een spanningsverschil dus. De aardpotentiaal wordt als 0 ondersteld.

Als je een deel van je netwerk aardt, dan betekent het dat je de potentiaal in dat knooppunt op 0 brengt.

wil dat dan zeggen dat je alle 'aardingen' mag verbinden met elkaar? of (hoeft) dit niet?
BABBAGE

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2010 - 19:26

wil dat dan zeggen dat je alle 'aardingen' mag verbinden met elkaar? of (hoeft) dit niet?

Dat mag je doen ja. Fysisch zijn ze ook echt verbonden. In schema's is het meestal echter duidelijker om ze los van elkaar te schrijven.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 november 2010 - 20:05

In het schema wat je laat zien zitten alle aardepunten aan elkaar vast.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 november 2010 - 00:08

Als de minpool van een spanningbron geaard wordt, dus potentiaal nul gekozen wordt, dan zijn in de schakeling alle overige potentialen nooit negatief.
'Aarde' en 'massa' (zoals bij een auto of fiets) zijn wat dat betreft gelijkwaardig.
De weerstand tussen geaarde punten wordt vrijwel altijd op nul gesteld. Meestal is dat wel voldoende nauwkeurig.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures