Rc kring en rc tijd te hoog en te laag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

Rc kring en rc tijd te hoog en te laag

Ik ben bezig met een eenvoudige RC kring.
rc_kring.GIF
rc_kring.GIF (2.28 KiB) 532 keer bekeken
Eerst condensator opladen en dan ontladen. Ik laad op tot 16 V wat ook de maximale spanning van de betreffende condensator is. Dan ontlaadt ik de boel en meet de tijd totdat de spanning over de condensator nog 8 Volt is.

RC= 88.000 x 0,000330 = 29,0 s

halveringstijd zou hier 0,693 x 29,0 s = 20,1 s

Nu meet ik met 88 kOhm en 66 kOhm waardes die in de buurt liggen.

Maar ga ik kleiner dan meet ik bij:

44 kOhm 11,29 s ipv 10,06 s (theorie)

bij 33, 22, 10 kOhm hetzelfde verhaal met steeds grotere afwijking, ca 20% verschil. Ik meet dat de condensator langer duurt over het ontladen dan theoretisch zou moeten. Ik kan me het tegenovergestelde voorstellen door een lekstroom van de platen.

Ik meet met een digitale voltmeter die een interne weerstand heeft van 10 MOhm, wat niet een zo groot effect hierop kan hebben.

Ga ik vanaf 88 kOhm weer verder naar boven in grote stappen tot 3,3 MOhm dan heb ik juist weer dat hij veel sneller ontlaad dan verwacht.

Wie weet waar dit aan kan liggen, of kan me tips geven.

Ik heb verschillende condensatoren geprobeerd, allen elektrolyten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rc kring en rc tijd te hoog en te laag

Je meet de tijd totdat de spanning is gehalveerd. Maar dat is niet de RC-tijd.

Je moet meten totdat de spanning nog 36,8% is van de beginwaarde (bij ontladen).

Dat is dus ongeveer 5,9V als je bij 16V begint.

Berichten: 7.068

Re: Rc kring en rc tijd te hoog en te laag

Je meet de tijd totdat de spanning is gehalveerd. Maar dat is niet de RC-tijd.
Dat weet de poster. Zie zijn berekening. Hij meet de tijd tot het voltage gehalveerd is en rekent die tijd om naar de RC-tijd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Rc kring en rc tijd te hoog en te laag

Wie weet waar dit aan kan liggen, of kan me tips geven.
Heeft je digitale voltmeter misschien een integratietijd van bijvoorbeeld 1 seconde? (Dat zou kunnen dienen om gelijkspanning nauwkeuriger te meten). Bij jouw RC-metingen zou een dergelijke integratietijd storen. Kijk eens of je voltmeter een bloksignaal van 1 Hz kan volgen.

Berichten: 27

Re: Rc kring en rc tijd te hoog en te laag

ik zal morgen eens naar die voltmeter kijken. Het zijn van die standaard multimeters. Ik denk niet dat ik die kan aanpassen.

Reageer