Eindwerk: alcoholbepaling van wijn.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Eindwerk: alcoholbepaling van wijn.

Hallo iedereen,

Ik ben Sam en ik ben laatstejaars student biotechnische wetenschappen in het Vrij Land- en Tuinbouw Instituut te Torhout. Ik ben al enkele maanden vollop aan het werken aan mijn eindwerk met als onderwerp Wijn. Een deel van mijn eindwerk bestaat er in een praktische proef te doen. Voor deze proef heb ik gekozen om een alcoholbepaling te doen van wijn m.b.v. fotospectrometrie. Ik heb het principe van deze proef op deze website ontdekt: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=11146

Ik heb ondertussen van deze informatie een eigen protocol opgesteld maar ik heb nog wat vragen hierover. Teneerste wil men de extincite bepalen bij 440nm. Weet iemand hoe men aan deze waarde komt? Tentweede gebruikt men een concentratie van 0.005 mol/L K2Cr2O7. Is deze concentratie niet te klein? Wat als er geen overmaat is dan mislukt de proef toch? Ik zal mijn protocol hoeronder toevoegen.

Doel:

Het bepalen van het alcoholpercentage in wijn d.m.v fotospectrometrie.

Principe:

Via fotospectrometrie de alcoholpercentage van wijn berekenen. We zullen hiervoor een ijkreeks maken van ethanoloplossingen. Vervolgens de extinctie berekenen van elke oplossing en met die gegevens het alcoholpercentage proberen te bepalen.

Bereiden van de oplossingen:

K2Cr2O7-oplossing (0,005 mol/L)

Los 1,4g K2Cr2O7 op in demiwater en leng vervolgens aan tot 1L

AgNO3-oplossing (0,1 mol/L)

Los 16,89g AgNO3 op in demiwater en leng vervolgens aan tot 1L

H2SO4-oplossing (5 mol/L)

Standaard in het labo.

Standaard oplossing van ethanol (ijkreeks 1-20%)

Voor een ethanoloplossing van 1%: Pipeteer 1mL ethanol in een maatkolf en leng aan tot 100mL met demiwater

De andere oplossingen worden op de zelfde manier gemaakt maar pipeteer respectievelijk 2mL, 3mL, … , 20mL ethanol in de maatkolf.

Werkwijze: