Springen naar inhoud

Gemiddelde kracht tijdens afzet basketbalsprong

• Log in om te kunnen reageren

melodie_

melodie_

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2010 - 14:02

We hebben in de les maar een paar oefeningen gemaakt op dynamica en ik begin nu al wat te oefenen voor het examen, maar dit vraagstuk krijg ik maar niet opgelost..
Stel dat een basketbalspeelster opspringt en een maximale hoogte bereikt van 1,1m, haar massa is 87,5kg en het afzetten duurt 0,30seconden. Welke kracht heeft ze dan gemiddeld uitgeoefend op de grond?

Er is geen oplossing gegeven.

Ik heb al geprobeerd een krachtentekening te maken, dus de zwaartekracht naar beneden gericht en haar afzetkracht naar boven. Met kinematica heb ik geprobeerd haar beginsnelheid te achterhalen, gesteld dat haar snelheid op hoogte 1,1m 0m/s is, maar ik heb geen idee hoe ik de kracht moet berekenen..
moet ik de formule F=m.a gebruiken? Want dan moet ik berekenen met welke versnelling ze zich afzet tegen de grond, en dat lukt me maar niet..

Heel erg bedankt!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Uiltje

Uiltje

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2010 - 16:03

Wat je moet weten is de snelheid, LaTeX , waarmee de persoon van de grond loskomt. Verder weet je de snelheid op 1,1 meter hoogte, namelijk v=0 m/s. Gebruik LaTeX om LaTeX te berekenen. Ik neem aan dat deze vergelijking je niet onbekend is. Met het gegeven dat het afzetten 0,30 s heeft geduurd, kun je versnelling berekenen via LaTeX en vervolgens de kracht berekenen met LaTeX .

Veranderd door Uiltje, 28 november 2010 - 16:05

melodie_

melodie_

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2010 - 16:22

Wat je moet weten is de snelheid, LaTeX

, waarmee de persoon van de grond loskomt. Verder weet je de snelheid op 1,1 meter hoogte, namelijk v=0 m/s. Gebruik LaTeX om LaTeX te berekenen. Ik neem aan dat deze vergelijking je niet onbekend is. Met het gegeven dat het afzetten 0,30 s heeft geduurd, kun je versnelling berekenen via LaTeX en vervolgens de kracht berekenen met LaTeX .

Neen, die vergelijking heb ik nog nooit gezien. De a in die "nieuwe" formule staat die voor de valversnelling of voor de versnelling die zij produceerd?
Ik zal eens een poging wagen, erg bedankt!

Veranderd door melodie_, 28 november 2010 - 16:24

Uiltje

Uiltje

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2010 - 16:31

Sorry, ik ben niet heel zorgvuldig geweest met het gebruik van letters. In de eerste vergelijking is a de valversnelling en in de tweede vergelijking inderdaad die zij zelf maakt. x (of duidelijk geweest was y) is de hoogte (1,1 meter) en x0 (of y0) is de grond, dus hoogte nul.

melodie_

melodie_

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2010 - 16:40

Sorry, ik ben niet heel zorgvuldig geweest met het gebruik van letters. In de eerste vergelijking is a de valversnelling en in de tweede vergelijking inderdaad die zij zelf maakt. x (of duidelijk geweest was y) is de hoogte (1,1 meter) en x0 (of y0) is de grond, dus hoogte nul.

Okť, dan snap ik het!

Zo is het wel simpel, ik heb het al uitgerekend en ik ga morgen meteen navragen of het klopt.
Nu heb ik nog een gelijkaardige oefening, maar daar is de afzettijd niet gegeven, ik kan de beginsnelheid berekenen aan de hand van uw eerste formule, maar daarna zit ik vast. Kunt u mij een tip geven hoe ik dan verder moet?

Bedankt voor uw hulp!

Veranderd door melodie_, 28 november 2010 - 16:41

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 28 november 2010 - 17:07

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

pieterdries

pieterdries

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2010 - 21:23

Wat je moet weten is de snelheid, LaTeX

, waarmee de persoon van de grond loskomt. Verder weet je de snelheid op 1,1 meter hoogte, namelijk v=0 m/s. Gebruik LaTeX om LaTeX te berekenen. Ik neem aan dat deze vergelijking je niet onbekend is. Met het gegeven dat het afzetten 0,30 s heeft geduurd, kun je versnelling berekenen via LaTeX en vervolgens de kracht berekenen met LaTeX .

beste uitlje,

je formule LaTeX om LaTeX te berekenen is mij bekend en na dat ik zo de beginsnelheid heb uitgewerkt (4,645 m/s) vroeg ik mij af hoe het verder gaat want je haalt de formule LaTeX aan maar moet je hier geen beginsnelheid bij optellen? als ik dit doe stel ik dus v=o en bekom ik dus 0= a (O,3 s)+ 4,645 m/s maar als ik dit dus uitwerk krijg ik een negatieve versnelling wat zou resulteren in een negatieve kracht.

kan je me helpen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2010 - 23:24

je haalt de formule LaTeX

aan maar moet je hier geen beginsnelheid bij optellen?

Welke beginsnelheid? De springer staat stil met gebogen knieŽn. Vanuit die positie moet in 0,3 s die "lanceersnelheid" van 4,645 meter (bij intussen gestrekte knieŽn) gehaald worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures