Bloeddruk/hydrostatische druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Bloeddruk/hydrostatische druk

Goedenmiddag!

Voor Natuurkunde moet ik een opdracht maken waarbij je bij een natuurkunde principe een biomedische toepassing moet kiezen. Ik heb dus gekozen voor bloeddruk als biomedische toepassing en in mijn cursus staat dat bij de berekening van de bloeddruk, je de formule voor de hydrostatische druk moet gebruiken.

Dat is de volgende formule: p = patm +ρgh.

Ik vind het sowieso lastig om ''h'' te definiëren. Wat is dit precies? Ik weet dat het iets met hoogte te maken heeft. Maar als je deze formule toepast op bloeddruk, zijn er toch 3 constantes? Namelijk, patm, ρ en g. En alleen de 'h' zou dan toch nog invloed hebben op de druk? Maar dát snap ik juist niet. Het is algemeen bekend dat de bloeddruk daalt naarmate het bloed zich verder verwijdert van het hart en op z'n laagst is in de aders. Stel de Aorta zou dan een lagere 'h-waarde' moeten hebben dan b.v. de leverader, waardoor (als de andere 3 zeker constant zijn) de leverader een grotere druk zou hebben, wat dus onmogelijk is?

Ik ben echt heel erg in de war ](*,) Kan iemand me hierbij helpen?

Berichten: 1

Re: Bloeddruk/hydrostatische druk

xFairy schreef:Goedenmiddag!

Voor Natuurkunde moet ik een opdracht maken waarbij je bij een natuurkunde principe een biomedische toepassing moet kiezen. Ik heb dus gekozen voor bloeddruk als biomedische toepassing en in mijn cursus staat dat bij de berekening van de bloeddruk, je de formule voor de hydrostatische druk moet gebruiken.

Dat is de volgende formule: p = patm +ρgh.

Ik vind het sowieso lastig om ''h'' te definiëren. Wat is dit precies? Ik weet dat het iets met hoogte te maken heeft. Maar als je deze formule toepast op bloeddruk, zijn er toch 3 constantes? Namelijk, patm, ρ en g. En alleen de 'h' zou dan toch nog invloed hebben op de druk? Maar dát snap ik juist niet. Het is algemeen bekend dat de bloeddruk daalt naarmate het bloed zich verder verwijdert van het hart en op z'n laagst is in de aders. Stel de Aorta zou dan een lagere 'h-waarde' moeten hebben dan b.v. de leverader, waardoor (als de andere 3 zeker constant zijn) de leverader een grotere druk zou hebben, wat dus onmogelijk is?

Ik ben echt heel erg in de war ;) Kan iemand me hierbij helpen?
Hoi xFairy,

Heb je toevallig al het antwoord gevonden op deze vraag? Ik zit namelijk met precies dezelfde kwestie en toen ik jouw berichtje las, was ik blij dat ik het eindelijk gevonden had. Ik hoop dat je verder kunt helpen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bloeddruk/hydrostatische druk

De druk op enig punt in een bloedvat wordt bepaald door die hydrostatische druk (waarop aleen die h een variabele invloed heeft), de druk die het hart uitoefent en tenslotte nog een factor voor "leiding"weerstand.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Bloeddruk/hydrostatische druk

Ik kan bv. bloeddruk hebben van 13/8. Mijn hoge waarde is dan de druk van 13 mm Hg en de lage waarde is dan druk van 8 mm Hg.

Met de formule kan men dan de druk in gewone eenheden(bv hectopascal) berekenen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer