Bruistablet maken maar niet met carbonaten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Bruistablet maken maar niet met carbonaten

bestaat er een alternatieve methode om een bruistablet te maken die niet uitgaat van een carbonaat zuur combinatie?

Mvg

Ysbrand

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bruistablet maken maar niet met carbonaten

Bedenk eerst waardoor carbonaten in water gaan bruisen.

Berichten: 4

Re: Bruistablet maken maar niet met carbonaten

Bedenk eerst waardoor carbonaten in water gaan bruisen.
Dat is bekend bij mij. Gewoon een simpele zuur base reactie waarbij het carbonaat geprotoneerd wordt.

H2CO3 onstaat, deze vormt dan H2O en CO2 ontwijkt als gas.

Vraag is, bestaat er een andere ionen"groep" die bij protonatie (of anders) snel een gas vormt waardoor er een bruis systeem onstaat.

(fosfaten, nitraten, sulfaten, boraten etc doen het bij mijn weten niet, dus kunnen we alleen carbonaten hiervoor gebruiken of ben ik er een vergeten)

Mvg

Ysbrand

Berichten: 4

Re: Bruistablet maken maar niet met carbonaten

Ysbrand schreef:Dat is bekend bij mij. Gewoon een simpele zuur base reactie waarbij het carbonaat geprotoneerd wordt.

H2CO3 onstaat, deze vormt dan H2O en CO2 ontwijkt als gas.

Vraag is, bestaat er een andere ionen"groep" die bij protonatie (of anders) snel een gas vormt waardoor er een bruis systeem onstaat.

(fosfaten, nitraten, sulfaten, boraten etc doen het bij mijn weten niet, dus kunnen we alleen carbonaten hiervoor gebruiken of ben ik er een vergeten)

Mvg

Ysbrand
Ik heb zelf nog wat lopen denken,

Het moet een gas zijn die in opgeloste vorm een zwak zuur vormt, dus zou het wellicht met sulfiet of nitriet zouten kunnen??

Ysbrand

Reageer