Immuunoloog/infectioloog

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

Immuunoloog/infectioloog

ik weet niet of mijn vraag op de juist eplek staat ,maar ik zou graag weten wat het verschil is tussen een immunoloog en infectioloog?

wat kunnen deze ieder voor zich voor je betekenen?

met welke klachten ga je naar wie

wie doet precies wat?

tavy

Berichten: 1.116

Re: Immuunoloog/infectioloog

Het zijn inderdaad een beetje overlappende dingen: infectiologie, immunologie, allergologie en reumatologie. De immunoloog is degene die zich meer met het (dys)functioneren van het immuunsysteem bezig houdt. Hierbij moet je denken aan aangeboren afwijkingen van immuunsysteem, vaccinatie, etc. Terwijl de infectioloog zich meer bezig houdt met echte infecties. De allergoloog houdt zich weer meer bezig met allergiën. De infectioloog en allergoloog doen weer beroep op de immunologie. In mijn beleving is immunologie over het algemeen ook meer onderzoek.

In de praktijk zie je vaak dat artsen immunoloog/infectioloog of immunoloog/allergoloog zijn. De genoemde artsen zitten meestal ook in één en hetzelfde departement in een ziekenhuis (Inwendige geneeskunde, soms uitgesplitst naar `immunologie en infectieziekten` al kan die uitsplitsing en het takenpakket per ziekenhuis een klein beetje verschillen).

Het is een beetje bij wie je als eerst terecht komt en welke aandoening je hebt. Het is net als bij urineweginfecties en pyelonefritis: Daar houden zich zowel de urologen als de internisten (nefrologie/infectiologie) mee bezig. Ergens moet je de scheidslijn niet te hard willen trekken.

Reageer