Staatsgeheimen lezen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 199

Staatsgeheimen lezen

Ik weet dat het bekent maken van staatsgeheimen strafbaar is. (Waarschijnlijk was je al eerder strafbaar omdat je daarvoor hebt moeten inbreken.) Maar als je nou een keer toevallig (en je werkt bij de overheid) geheime stukken op je bureau ziet liggen (waarvan dus de bedoeling is dat je ze niet hebt ingezien) en je leest ze door. Jij hebt dan informatie in je hoofd die er eigenlijk niet hoor te zijn, maar vervolgens doe je er niks mee. Je vertelt het niet door, blackmailt ermee of wat dan ook, je geniet alleen van het feit dat je bepaalde dingen weet. Vervolgens komt men er toch achter dat je die stukken gelezen hebt, maar je hebt dus niet ingebroken en ook niks bekent gemaakt. Ben je dan alsnog strafbaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Staatsgeheimen lezen

Over welk land heb je 't?

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Staatsgeheimen lezen

Als jij 'per ongeluk' stukken leest en er niets mee doet, ben je niet strafbaar lijkt me. Je hebt tenslotte een geheimhoudingsplicht, waar de personen die er achter zijn gekomen, jou wel op zullen wijzen.

Re: Staatsgeheimen lezen

Het lijkt mij dat degene strafbaar is die de stukken heeft laten liggen op een plaats en moment dat een ongeautoriseerde derde ze kon lezen. Ik weet niet hoe het wetsartikel luidt maar ik vermoed dat daarin staat ´hij die informatie aan derden verstrekt etc´.

Reageer