Asynchrone generator voor windturbines

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Asynchrone generator voor windturbines

Hallo,

De meeste windturbines die je tegenwoordig ziet hebben een dubbelgevoede asynchrone generator of een synchrone generator. De oudere windturbines hadden echter gewoon een asynchrone generator met kooianker. Buiten de beperkte slipvariatie draaien deze generatoren aan een constante snelheid.

Als de windsnelheid toeneemt neemt de (negatieve) slip een beetje toe zodat er stromen geinduceerd worden in de rotor. Zo een generator trekt dus een behoorlijke hoeveelheid reactief vermogen uit het net als ik me niet vergis? Mijn vraag is nu welke relatie er bestaat tussen het geleverde vermogen en het geconsumeerde reactief vermogen. Ik heb op het internet er nergens een formule voor gevonden, misschien is het zelfs zo simpel niet. En tot welk vermogen worden deze generatoren gemaakt? Moderne windturbines hebben een vermogen tot wel 5MW maar hoe zit het eigenlijk met deze verouderde kooianker generatoren?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Asynchrone generator voor windturbines

Ik heb in een artikel teruggevonden dat er een uniek verband bestaat tussen het actief vermogen, het reactief vermogen, de statorspanning en de snelheid van een asynchrone generator met kooianker. Alleen heb ik (na zeer lang zoeken) nergens op het net een gesloten formule voor dit uniek verband gevonden. Is dit misschien iets dat naast de genoemde grootheden ook nog sterk afhankelijk is van de ontwerpparameters? Ik vind het alleszins raar dat dit nergens terug te vinden valt.

Reageer