Springen naar inhoud

Hernieuwbare energie

• Log in om te kunnen reageren

hernieuwbaar

hernieuwbaar

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 20:04

Hallo,

Ik ben een leerling uit het 6de jaar techniek wetenschappen op sint ludgardis. Dit jaar moet ik een GIP maken. Ik heb het onderwerp hernieuwbare energie gekozen omdat dit mij enorm boeit. Maar ik heb natuurlijk nog geen echt uitgebreide kennis. Zou iemand mij kunnen helpen met informatie?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 november 2010 - 20:50

Een voorbeeld. Er zijn autobussen die de kinetische energie tijdens het remmen opslaan in een vliegwiel.
Tijdens het optrekken van de bus komt die rotatie-energie weer ten goede aan de beweging van de bus.
Is zoiets wat je bedoelt?
Deze vraag had bij de afdeling fysica of techniek kunnen staan.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2010 - 22:22

Hernieuwbare energie is energie die gewonnen wordt uit onuitputtelijke bronnen.

Voorbeelden uit de bouwkunde:
  • warmetpompen
  • zonnecollectoren
  • bodem energie
  • opslag van energie tijdens warme periode, afgifte tijdens koude (zie Solar houses van MIT als ik het goed voor heb)
  • Zonnepanelen (normaal hoort dat er ook bij)
  • ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Knockingonheavensdoor

Knockingonheavensdoor

• >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2010 - 17:48

Hernieuwbare energie is energie die gewonnen wordt uit onuitputtelijke bronnen.

Ja, maar dit topic is gericht op opslaan van energie en gebruiken wanneer nodig. Ik kan dubbel flauw zijn door te melden dat de zogenaamde duurzame energie niet onuitputtelijk is omdat de zon eens 'opgebrand' is.

Uit 'New Scientist':

Salty solar plant stores sun's heat

http://www.newscient...lar-plant-sto...
The plentiful sunshine of southern Spain is being harvested to generate electricity day and night
"A new Spanish project, the Gemasolar power tower near Sevilla may have solved the problem of storing the heat at night. The 19 MW tower will be the first in the world to use a mixture of molten salts (sodium and potassium nitrates) to transfer heat from the receiver on top of the tower to a heat exchanger.
The Gemasolar plant is expected to be able to run for 15 hours without sunlight.
Some 50 more solar thermal plants are planned."

FLAT PACK MIRRORS CUT CONSTRUCTIONS COSTS (same paper issue of NS)
Cheap mirrors called linear Fresnel reflectors an alternative to parabolic through systems.
A 5 MW Fresnel plant is now operating in Bakersfield, CA, and a 30 MW plant is due to be built in Murcia, Spain by 2012

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2010 - 21:41

Ik kan dubbel flauw zijn door te melden dat de zogenaamde duurzame energie niet onuitputtelijk is omdat de zon eens 'opgebrand' is.

Een verwaarloosbaar gegeven wat dit topic betreft.

Aangezien dit een schoolproject betreft, hoort dit topic thuis in het huiswerk- en practicaforum. Wordt verplaatst.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2010 - 21:49

Aanvulling op mijn post: ik gaf enkele voorbeelden van hernieuwbare energie uit de bouwkunde (mijn vakgebied) en daarvan is er een die het opslaan uitbuit.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures