Springen naar inhoud

Hybridisatie o-atoom

• Log in om te kunnen reageren

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 21:00

Hallo

Ik zit met een vraag over hybridisatie van een O-atoom met slechts n naburig C-atoom. In mijn cursus staat dat voor het verzorgen van de noodzakelijke bindingen van het O-atoom, niet echt hybridisatie nodig is... Maar we gaan er wel van uit dat het sp2-gehybridiseerd is.

Ik begrijp dat we experimenteel niet de hoeken kunnen bepalen tussen de orbitalen die bezet worden door vrije elektronenparen, maar ik begrijp niet goed hoe je dan op een niet-hybridisatie manier ervoor kunt zorgen dat alle bindingen in orde zijn.

Kan iemand me uitleggen adhv onderstaande illustratie dat hier in principe geen hybridisatie nodig is?

Alvast bedankt

Groeten

Illustratie: Geplaatste afbeelding

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2010 - 21:11

Als je naar de elektronenopbouw van O kijkt:

1s2 2s2 2px2 2py1 2pz1

Dan kun je concluderen dat dit atoom in zijn grondtoestand 2 ongepaarde elektronen heeft en dus ook 2 bindingen aan zou kunnen gaan. De hybridisatie-theorie is dus niet nodig om te verklaren dat O 2 bindingen aangaat.

Over bindingshoeken heeft de atoomorbitalentheorie in eerste instantie niets te zeggen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 23:25

Wat je zegt, begrijp ik. Maar ik begrijp niet wat die bindingen nu precies zijn. Die dubbele binding tussen C en O is een pi en sigma band, maar je moet het hier zonder hybridisatie verklaren... Wat zijn die bindingen dan?

Klopt het als ik zeg dat die dubbele binding en 2py en een 2pz zijn? Het ene vrije elektronenpaar is dan een 2px en het andere een 2s?

Veranderd door QuarkSV, 29 november 2010 - 23:30

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2010 - 23:52

Bijna; je kunt zeggen dat de overlap tussen 2py van O en een orbitaal van C de sigma-binding vormt, en dat de overlap van 2pz met een ander orbitaal van C de pi-binding is.

Je moet je goed bedenken wat een orbitaal is: (let op: houtjes-touwtjes-uitleg!) Het is een oplossing van de golfvergelijking voor een elektron, waaruit de waarschijnlijkheidsverdeling volgt. Als de waarschijnlijkheid om een elektron van O aan te treffen op een bepaald punt gelijk is aan de waarschijnlijkheid om een elektron van C aan te treffen, dan worden beide elektronen gedeeld door beide atomen: Een elektron weet immers niet bij welke kern hij hoort.

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2011 - 10:50

Ok, bedankt. Sorry voor het late antwoord.

Ik begrijp hoe alle bindingen zitten. De dubbele binding is een sigma en een pi-binding. Zonder hybridisatie zou je kunnen zeggen dat er een py-orbitaal van de C overlapt met een py-orbitaal van de O (normaal: sigmaband), er overlapt dan nog een px-orbitaal van de C zijdelings met een pz-orbitaal van de O (normaal: piband). Dit geeft dan de dubbele binding. Verder heeft O nog 2 vrije elektronenparen, 2s2 en 2px.

Ik vraag me enkel nog af hoe de 2 waterstoffen gebonden zijn aan de koolstof? Waterstof heeft 1s orbitaal. Wat overlapt er zodat waterstof gebonden zit aan koolstof?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 januari 2011 - 11:44

Volgens de atoomorbitaaltheorie kan er geen overlap zijn.
Terugkomend op je oorspronkelijke vraag: Je kunt met atoomorbitaaltheorie verklaaren dat O 2 bindingen kan aangaan. Maar atoomortbitaaltheorie verklaart niet waarom C vierwaardig is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures