Springen naar inhoud

Hoe werkt de ostwaldmeter (viscometer)?

• Log in om te kunnen reageren

markvincentt

markvincentt

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2010 - 21:14

Hallo dames en heren,

Ik snap niet echt goed hoe de Ostwaldmeter werkt, ik heb veel opgezocht erover maar het wordt niet echt duidelijk beschreven hoe je proeven kunt doen met de Ostwaldmeter om uiteindelijk de viscositeit van een vloeistof te berekenen.
Hier alvast een plaatje van de Ostwaldmeter om verwarring te voorkomen:
Geplaatste afbeelding
http://nl.wikipedia....d:Ubbelohde.jpg

Wat ik nu al wel snap is: Je schenkt er om te beginnen een vloeistof in. In iedere meter is een glazen capillair aanwezig, met daarboven een verbreding. De vloeistof wordt dus opgezogen in het compartiment (volgens mij is dat dat bolletje maar weet het niet zeker, alsje het weet meld het ff) en vervolgens wordt de tijd gemeten dat de vloeistof loopt tussen streepje A en B. dan heb je dus een tijd.

Nu je weet hoe lang het duurt zou je verder kunnen, maar er wordt voor de rest niets over gezegd hoe je het moet berekenen en hoe die hele meter precies werkt en wordt dus in feite alleen gezegd dat je de tijd kunt meten..

Hulp is zeer gewild en welkom!

Alvast bedankt voor het lezen en je interesse.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 december 2010 - 23:21

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 december 2010 - 11:32

Het principe van een viscometer is gebaseerd op de wet van Poiseuille: http://nl.wikipedia....agen-Poiseuille
http://en.wikipedia....ohde_viscometer

Elke viscometer heeft een Constante die het verband aangeeft tussen gemeten tijd en kinematische viscositeit. Je moet dus die Constante achterhalen. Staat die niet gewoon in het glas gegraveerd?
http://ubbelohdevisc...gory/ubbelohde/
Stel die Constante van jouw viscometer is 0,01 cSt/s en je mat een tijd van 300 seconden
dan is de kinematische viscositeit dus 0,01 cSt/s * 300 s = 3 cSt.

Veranderd door Fred F., 03 december 2010 - 11:33

Hydrogen economy is a Hype.

markvincentt

markvincentt

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2010 - 18:15

Het principe van een viscometer is gebaseerd op de wet van Poiseuille: http://nl.wikipedia....agen-Poiseuille
http://en.wikipedia....ohde_viscometer

Elke viscometer heeft een Constante die het verband aangeeft tussen gemeten tijd en kinematische viscositeit. Je moet dus die Constante achterhalen. Staat die niet gewoon in het glas gegraveerd?
http://ubbelohdevisc...gory/ubbelohde/
Stel die Constante van jouw viscometer is 0,01 cSt/s en je mat een tijd van 300 seconden
dan is de kinematische viscositeit dus 0,01 cSt/s * 300 s = 3 cSt.

oh hartstikke bedankt, maar het is erg dom dat er nergens staat dat die constante er al is ingegraveerd, want dat is onmisbaar om de viscositeit te meten en dan bepalen:P maar ik heb niet echt een afbeelding kunnen vinden van dat geďngraveerde heeft u misschieen een afbeelding dat maakt u bron iets betrouwbaarder:P maar alsnog bedankt

Mvg

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 december 2010 - 18:48

... maar het is erg dom dat er nergens staat dat die constante er al is ingegraveerd ...

Ik weet niet of die constante ingegraveerd staat of dat er een typenummer staat waarmee je via documentatie van de fabrikant de Constante kunt achterhalen.

Ik was onder de indruk dat je metingen met een viscometer gedaan had maar niet wist hoe de gemeten tijd om te zetten naar centistokes.
Heb je een viscometer zélf gebruikt of niet? Zo ja dan weet je wie de fabrikant is en wat er op die meter gegraveerdis, op het grote reservoir linksonder.

Op viscosimeters van fabrikant Cannon staat een typenummer en/of grootte gegraveerd:
Deze is grootte 0 dus via de bijbehorende tabel weet je dan dat de Constante 0,001 cSt/s is
Deze is een ander type met grootte 50 dus via de bijbehorende tabel weet je dan dat de Constante 0,004 cSt/s is

Er zijn ook ongecalibreerde viscometers. Dan moet je dus zelf de Constante bepalen door een ijklijn te maken met behulp van vloeistoffen met bekende viscositeit.

markvincentt

markvincentt

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2010 - 13:12

Ik weet niet of die constante ingegraveerd staat of dat er een typenummer staat waarmee je via documentatie van de fabrikant de Constante kunt achterhalen.

Ik was onder de indruk dat je metingen met een viscometer gedaan had maar niet wist hoe de gemeten tijd om te zetten naar centistokes.
Heb je een viscometer zélf gebruikt of niet? Zo ja dan weet je wie de fabrikant is en wat er op die meter gegraveerdis, op het grote reservoir linksonder.

Op viscosimeters van fabrikant Cannon staat een typenummer en/of grootte gegraveerd:
Deze is grootte 0 dus via de bijbehorende tabel weet je dan dat de Constante 0,001 cSt/s is
Deze is een ander type met grootte 50 dus via de bijbehorende tabel weet je dan dat de Constante 0,004 cSt/s is

Er zijn ook ongecalibreerde viscometers. Dan moet je dus zelf de Constante bepalen door een ijklijn te maken met behulp van vloeistoffen met bekende viscositeit.

Ja dankuwel er staat namelijk een typenummer op, maar er staat op die tabel van de site range, bedoelen ze daarmee de wijdte van de viscometer of iets dergelijks:P?

alvast bedankt!!!

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 december 2010 - 16:57

Range = bereik of reikwijdte.

Dit geeft aan voor welk bereik (reikwijdte) in kinematische viscositeit (centistokes, cSt) de viscometer geschikt is.

Omdat de wet van Poiseuille alleen geldt voor laminaire stroming zal een viscometer met een bepaalde diameter van het capillair alleen nauwkeurig zijn voor een bepaalde bereik in viscositeit.

Overigens moet je wel op de site van de fabrikant van jouw viscometer kijken voor verband tussen typenummer en Constante en Range.

markvincentt

markvincentt

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2010 - 18:52

Range = bereik of reikwijdte.

Dit geeft aan voor welk bereik (reikwijdte) in kinematische viscositeit (centistokes, cSt) de viscometer geschikt is.

Omdat de wet van Poiseuille alleen geldt voor laminaire stroming zal een viscometer met een bepaalde diameter van het capillair alleen nauwkeurig zijn voor een bepaalde bereik in viscositeit.

Overigens moet je wel op de site van de fabrikant van jouw viscometer kijken voor verband tussen typenummer en Constante en Range.

Ja ik had al zo'n vermoeden maar ik wist niet precies waar je dat bereik op moest toepassen op de rand van de viscometer zelf ofzoiets dacht ik maar nu is het duidelijk. Hartstikke bedankt Fred Flinstone:D
O sorry heb nog een klein vraagje sorry echt de laatste!;)

Weet iemand van jullie waarom de Ostwaldmeter en alle andere viscometers alleen toe te passen zijn op newtoniaanse vloeistoffen? Is dit omdat deze hierop toepasbaar zijn en dat ze in staat zijn de stromen. Dus als je ze in zou schenken dat ze dan door de zwaartekracht naar beneden worden geschonken of heeft dit met iets anders te maken. Want je ziet nergens iets van een viscometer voor een niet-newtoniaanse vloeistof of iets dergelijks, terwijl daar zou je toch ook de viscositeit van kunnen bereken maargoed:P

Alvast bedankt ieder die dit leest en zich ervoor interesseert!

Veranderd door markvincentt, 05 december 2010 - 18:55

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 december 2010 - 19:35

Bij een niet-newtonse vloeistof is de viscositeit afhankelijk van de schuifspanning die de vloeistof op dat moment ondervindt, en/of even eerder ondervonden heeft.

markvincentt

markvincentt

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2010 - 22:41

Bij een niet-newtonse vloeistof is de viscositeit afhankelijk van de schuifspanning die de vloeistof op dat moment ondervindt, en/of even eerder ondervonden heeft.

Aha, een niet-newtonse stof heeft dus geen vaste viscositeitwaarde, deze kan steeds verschillen afhankelijk van de schuifspanning. Daarom heeft het geen zin om het in een viscometer te doen toch..? omdat je steeds andere waardes kan krijgen?..
Duizendmaal dank voor deze kort maar krachtige uitleg:P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures