Springen naar inhoud

Condensator op- en ontladen

• Log in om te kunnen reageren

zegiklieverniet

zegiklieverniet

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2010 - 19:09

Hoi allemaal, ik heb een paar vragen. Dit is trouwens mijn eerste post, in ieder geval op dit account, ik lees wel af en toe dit forum, misschien stel ik me ooit nog eens voor, in ieder geval, hoi. Ten eerste, stel ik neem een condensator met een bekende capaciteit, en sluit deze aan op een (gelijk)spanningsbron, hoe bereken ik dan hoe lang het duurt tot de condensator volledig (vrijwel volledig, het volledig opladen duurt oneindig lang heb ik begrepen) opgeladen is.
En ten tweede, de condensator is ook verbonden met een circuit met een bekende weerstand. (ik heb in beide kringen een schakelaar zodat ze nooit allebei tegelijk gesloten zijn) Als ik deze stroomkring sluit, hoe weet ik dan de stroomsterkte en de spanning? Natuurlijk kan dit met U=I*R, maar ik weet niet hoe ik de U kan berekenen als ik de capaciteit van de condensator weet.
Ik heb natuurlijk een aantal formules gevonden op wikipedia, in binas etc.., maar ik kom er niet helemaal uit, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

groet, Thijs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 december 2010 - 22:09

[quote name='zegiklieverniet' post='641730' date='1 December 2010, 19:09']Ten eerste, stel ik neem een condensator met een bekende capaciteit, en sluit deze aan op een (gelijk)spanningsbron, hoe bereken ik dan hoe lang het duurt tot de condensator volledig (vrijwel volledig, het volledig opladen duurt oneindig lang heb ik begrepen) opgeladen is.[/quote]
In dit geval moet je de weerstand van de rest van je netwerk kennen. Een perfecte condensator aan een perfecte spanningsbron heeft een niet-fysische oplossing. Dit komt omdat de verwaarlozing van de weerstand op draden e.d. hier niet opgaat.

In ieder geval, het VI-verband van een condensator is als volgt:
Bericht bekijken
En ten tweede, de condensator is ook verbonden met een circuit met een bekende weerstand. (ik heb in beide kringen een schakelaar zodat ze nooit allebei tegelijk gesloten zijn) Als ik deze stroomkring sluit, hoe weet ik dan de stroomsterkte en de spanning? Natuurlijk kan dit met U=I*R, maar ik weet niet hoe ik de U kan berekenen als ik de capaciteit van de condensator weet.
Ik heb natuurlijk een aantal formules gevonden op wikipedia, in binas etc.., maar ik kom er niet helemaal uit, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.[/quote]
Dat is precies de omgekeerde situatie als hierboven. De formule is hier:
Geplaatste afbeelding
Overigens is deze ook gemakkelijk af te leiden, zoals hier zo mooi gebeurt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Gringo

Gringo

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2010 - 19:25

De handregel voor het laden en ontladen van een condensator is 5*R*C.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures