Sneeuwpatroon op glazen dak

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Sneeuwpatroon op glazen dak

Op mijn veranda dat een geïsoleerd glazen dak heeft blijft sneeuw in een patroon liggen, hoe kan dat? Zie de foto hier:

www.avdweb.nl"http://www.avdweb.nl/Article_files/Miscellaneous/Images/Sneew-met-strepen-op-serre-dak.jpg"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Verplaatst naar algemeen natuurkundeforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Ik heb me dit ook al afgevraagd. Er liggen hier soms net dezelfde patronen. En volgens mij is het gewoon het dooiwater dat wat warmer is en naar beneden loopt en nog meer sneeuw dooit. Maar omdat je dan een mooie deltavorm zou verwachten moet er ergens ook duinvorming meespelen, door de wind die loodrecht op de richting van het dooiwater waait. Duinen zien er op macroschaal namelijk ook zo uit:

Afbeelding

Maar dat is mijn eigen theorie hieromtrent ;) Zeker ben ik dat niet. Een eventuele voorspelling van de theorie die als toetsing zou kunnen dienen, is als de wind ook bij jou loodrecht op de lijnen zou moeten staan.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Het lijkt erg op de strepen die je ook in strandzand ziet, wellicht is dat het? Bij dooi zou ik grillige stroompjes verwachten omdat de sneeuw redelijk gelijkmatig verdeeld is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Maar omdat je dan een mooie deltavorm zou verwachten
Waarom zou je dat verwachten? Een gevormde druppel zal zich niet snel splitsen, of bedoel je dat niet? Ik neem aan dat het dak afloopt. Dan zullen de druppels toch zou veel mogelijk de richting volgen evenwijdig aan de aflopende richting.

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Een (kleine) gevormde druppel kan echter wel zonder duidelijke reden van richting veranderen, zelfs op een ruit. Deltas vormen zich omdat een rivier geregeld van loop veranderd en omdat een trage rivier de neiging heeft uit te waaieren en te kronkelen. Dat lijkt me hier niet het geval, dus ik zou geen delta verwachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Voor de duidelijkheid: Dat de druppel makkelijk een kronkelige loop ontwikkeld betwist ik niet (zoals de druppel op de zijruit van een rijdende auto). Bij de term delta, denk ik echter niet aan kronkeling en afwijking in loop, maar specifiek aan aftakkingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Aftakkingen ontstaan vooral bij obstakels, dus als de ruit niet glad is (bladeren, bobbels etc), dan zouden best vertakkingen kunnen ontstaan.

Een goede vraag voor de OP: wat voor oppervlak heeft het dakraam, en was het schoon?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Aftakkingen ontstaan vooral bij obstakels, dus als de ruit niet glad is (bladeren, bobbels etc), dan zouden best vertakkingen kunnen ontstaan.


HUH, dat zou best kunnen ja, maar het gegeven is toch juist dat er geen aftakkingen aanwezig waren. Dat was juist waar de TS zich , naar mijn mening onterecht, over verbaasde? Jij draait de vraag nu geheel om. Bovendien zie je op de foto dat er inderdaad ook geen vertakkingen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Nee, ik probeer juist aan te geven waarom er hier juist GEEN delta zou moeten ontstaan.

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Ik besef erg goed dat de topicstarter nog niet heeft gereageerd, dus misschien roep ik voor mijn beurt. Omdat het hier een vrijwel horizontaal vlak betreft lijkt het mij uitgesloten dat dit een stroming van vloeistof of sneeuw betreft.

Het lijkt meer op de ribbels in zand, en die worden veroorzaakt door die ribbels zelf. Net als bij een vlag zorgt een kleine opeenhoping voor een verandering in de luchtstroming, waardoor de opeenhoping wordt versterkt. Gezien de nabijheid van een gevel (zie foto) lijkt mij dat hier een bepaald patroon in de wind ontstaat dat zichzelf versterkt.

Een andere mogelijkheid is, dat het glas onder invloed van de wind gaat trillen. Hierdoor ontstaat een interferentie patroon. Maar dit is minder waarschijnlijk, omdat er dan op de scheidingen tussen ramen een ander patroon zou ontstaan. Helemaal achteraan lijkt zo´n afwijking waarneembaar maar het is erg slecht te zien. Maar áls er zo´n afwijking is ligt trillen van het glas voor de hand. Misschien heeft topicstarter zelfs zoemende geluiden gehoord op andere momenten, onder invloed van de wind?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Waarom zou je dat verwachten? Een gevormde druppel zal zich niet snel splitsen, of bedoel je dat niet? Ik neem aan dat het dak afloopt. Dan zullen de druppels toch zou veel mogelijk de richting volgen evenwijdig aan de aflopende richting.
Yep, my bad. Ik denk eerder aan een 'omgekeerd' delta patroon, waarbij waterdruppels als riviertjes zouden gaan samensmelten. Net zoals in het groot kleine beekjes meer en meer samenstromen in grotere rivieren. In ieder geval zou je met enkel dooiwater nooit parallelle stroompjes krijgen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Aha, met het woord omgekeerde erbij snap ik je gedachtengang.

Waarom zouden geen paralellen stroompjes kunnen ontstaan als het dak schuin afloopt? Zoals regendruppels paralel bewegen over de zijruit van een rijdende auto (waarbij kracht van wrijving met lucht wordt vervangen door de zwaartekracht component).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Toen ik naar de foto van TS keek was mijn eerste gedachte dezelfde als die van 317070 namelijk de duinachtige structuur ontstaan door de wind. Omdat het smeltwater hier ook uitgebreid besproken werd moest ik plots denken aan geulerosie. (Zie hieronder een foto, het gaat wel om een tropisch gebied.)
geul_erosie.jpg
geul_erosie.jpg (73.4 KiB) 604 keer bekeken
Wanneer de watercapaciteit groter is dan de infiltratiecapaciteit (hier = 0 vanwege het glas) zal het water oppervlakkig afstromen. Hierbij neemt het losse partikels mee nadat deze door een druppel zijn losgeslagen of afgesmolten. Afhankelijk van de hoeveelheid water spreekt men over 'sheet erosie', 'rill erosie', 'geulerosie' en 'ravijn erosie'.

De oorzaak ligt dus volgens mij bij het plots gedeeltelijk afsmelten van de sneeuw (door de zon of door de warme lucht in de veranda). Hierdoor ontstaat plots oppervlakte water wat vervolgens afstroomt naar de dakgoot en een 'geul' achter laat.

Ik neem wel aan dat het glazen dak toch iets of wat schuin ligt waardoor de afstroming mogelijk is.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Sneeuwpatroon op glazen dak

Het dak heeft een helling van ca 20 graden en is glad en schoon. Ik heb niets gemerkt van wind of van trillingen.



Op het dubbelglas is aan de binnenkant een warmtewerende metaallaag opgedampt. Het kan dus zijn dat deze laag verantwoordelijk is voor het strepenpatroon. Maar dat zou dan weer betekenen dat de laag niet goed is aangebracht door de fabriek.

Reageer