Max toelaatbare doorbuiging ipe240

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Max toelaatbare doorbuiging ipe240

Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum en hoop dat jullie me kunnen helpen bij deze vraag.

Wat is de max toelaatbare doorbuiging van een IPE240 ?

Ik heb een hijsconstructie staan met IPE240 staalprofiel. Deze constructie vertoont in "onbelaste" toestand reeds een doorbuiging van 20mm. In "belaste" toestand (=+200kg) wordt de doorbuiging 22mm. De totale exacte belasting is onbekend.

De gemeten doorbuiging in belaste toestand is dus 22mm met profiellengte gelijk aan 7,18m.

Wat is het criterium om te zeggen dat dit OK is ??

Ik ben hiertoe op zoek naar

1/ een norm (zoals Eurocode EN 1993, vuistregels als <L/300,...)

2/ een berekend bewijs dat aantoont dat de maximale spanning niet overschreden wordt.

Alle hulp is welkom.

Alvast dank,

T.

[attachment=6796:Doorbuig...mixerhok.jpg]
Bijlagen
Doorbuiging_IPE240_mixerhok.jpg
Doorbuiging_IPE240_mixerhok.jpg (53.5 KiB) 2363 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Max toelaatbare doorbuiging ipe240

Bekijk eens :

http://communities.zeelandnet.nl/data/bouwkunde/

met het programma Forbtest (te vinden via Bestanden delen/rekenprogrammas)

Berichten: 4.502

Re: Max toelaatbare doorbuiging ipe240

oktagon schreef:Bekijk eens :

http://communities.zeelandnet.nl/data/bouwkunde/

met het programma Forbtest (te vinden via Bestanden delen/rekenprogrammas)
Ik help je een eindje verder door zelf dat programma te draaien en dan zie je antwoorden;je moet zelf wel de berekeningsmethoden zien uit te vinden volgens de statica-formules.

Je vermelde doorbuiging van 20 mm wordt wrs.veroorzaakt door aanwezige ronding en door het aanwezige eigen gewicht.

De berekening resulteert oa.in een spanningsberekening zonder een veiligheidsfactor (1);de doorbuiging is afhankelijk welke eis je eraan stelt,ik heb het idee,dat voor hijswerktuigen er geen doorbuiging,doch wel een forse veiligheidsfactor wordt genomen,welke ligt tussen de 3 en 4;mogelijk te vinden onder tabellen van werktuigbouw.

In civiele bouw varieert die in Nl en wrs.ook in Be van 1.2 tot 1.5.
Bijlagen
HIJSBALK.DOC
(1.05 KiB) 1073 keer gedownload

Reageer