Springen naar inhoud

Piepschuim

• Log in om te kunnen reageren

stinger

stinger

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 december 2010 - 22:04

Aan iedereeen

Hoe kan ik piepschuim terug herleiden tot bolletjes,dit is een recyclage opdracht,ik ben bezig met een project

Vriendelijke groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2010 - 22:58

In het 'Huiswerk forum' geldt de regel dat WSF geen antwoordenmachine is, ook hier is deze van toepassing. Je kan misschien beginnen met aan te geven wat je zelf al bedacht hebt. Ook is het vaak handig om de situatie iets specifieker te beschrijven, gaat het om een praktische proef of een theoretisch model?
Het gevolg van dit alles is dat je op een vlottere manier geholpen kunt worden.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

stinger

stinger

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 december 2010 - 08:48

Beste moderator

Sorry als ik het zo verkeerd heb begrepen,ik ben maar een simpele ziel die iets wil uitproberen en daarom dacht ik dat ik dit forum mij zou kunnen helpen,ik weet niet dat het allemaal specifieker moet zijn
In alle geval,ik heb al van alles gebruikt om weer vaste piepschuim terug naar bolletjes te reduceren en ik ben begonnen eerst manueel,dit zeggen,schuren over elkaar,over een rasp,over messen,stenen,noem ze maar op,allemaal met de hand,dan ben ik overgeschakeld naar een cutter,zoals bij oude takken naar een versnipperaar,maar die verstopt zich,en ben meer zuiver aan het maken dan aan het versnipperen dus ik dacht,ik probeer het op een andere manier,ik stel een vraag en misschien ziet iemand iets in dit project,maar eerst zou het fijn zijn als we dit product tot bolletjes kunnen herleiden omwille van zijn eigenschappen,misschien worden ze eerst in bolletjes gemaakt en dan pas geperst in een vorm
Ik hoop dat je hiermee wat verder kan en dat ik verder kan geholpen worden

Vriendelijke groeten

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 december 2010 - 11:42

Bedankt stinger voor de verduidelijking.
Eerst en vooral is het belangrijk om te weten waarvan piepschuim gemaakt is, namelijk van polystyreen en een heleboel CO2. Polystyreen is een polymeer dat o.a. gebruikt wordt voor het maken van wegwerpbekertjes. Wanneer je nu door dit polystyreen koolzuurgas (CO2) gaat blazen ontstaat geŽxpandeerd polystyreen of piepschuim. Dit bestaat ongeveer uit 2% polystyreen en 98% CO2 afgesloten in kleine kamertjes (de bolletjes). In ieder kamertje of bolletje zitten nog eens duizenden andere kleinere kamertjes die opnieuw gevuld zijn met lucht.

Hoe de productie precies gebeurt weet ik ook niet, maar ik vermoed dat men het polymeer laat expanderen in een willekeurige gekozen vorm. Bijv. een plaat of een bol... Daarom denk ik dat het niet zo gemakkelijk is om een object uit piepschuim terug af te breken in de afzonderlijke bolletjes. Echter bestaat er wel zoiets als 'zitzakvulling'. Volgens mij moet je dit zien als een afzonderlijke vorm bij de productie. Wanneer je een bijzonder kleine hoeveelheid polystyreen laat expanderen zal dit automatisch resulteren in een klein bolletje.

Conclusie: het is gemakkelijker om piepschuimbolletjes te maken dan om een groot piepschuimen blok af te breken in afzonderlijke bolletjes. Indien je ze echt wil hebben zou ik voor een zak 'zitzakvulling' kiezen ;).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

stinger

stinger

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 december 2010 - 19:44

Goede avond

Bedankt voor het snelle antwoord,ik verduidelijk mijn plan,
De reden waarom ik terug van piepschuim bolletjes wil maken is eigenlijk simpel,er is er teveel van en iedereen wil het liever kwijt als rijk,ik heb een paar ideeŽn waarom wij ze kunnen gebruiken,juist omwille van zijn kwaliteiten,warmte,waterafstotend,duurzaam,er is er in overvloed en als ik de juiste mensen achter het project kan scharen hebben wij een uniek product dat weinig geld kost

Dus,mijn vraag is misschien beter,wij kunnen het inderdaad gaan kopen maar als wij ze kunnen krijgen omdat iedereen er vanaf wilt en wij kunnen er een project van maken hoe wij daar bolletjes van maken zijn we al een stuk verder,dus mijn vraag is ,hoe kunnen wij van piepschuim bolletjes maken,misschien iemand aanspreken die machinaal zo iets in elkaar kan steken,een denktank oprichten,samen komen en ideeŽn op tafel gooien

Vriendelijke groeten

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2010 - 12:54

Waarom wil je specifiek de bolletjes? Een plaat uit piepschuim is ook wateraftotend en kan ook isoleren.

Als ik het goed begrijp wil je gaan recycleren. De definitie van recyclage is wel dat het afgedankte product opgezet wordt in een nieuw product. Wat je dus bijv. kan doen is het piepschuim oplossen in een apolair oplosmiddel. Wanneer je vervolgens dit oplosmiddel gaat uitdampen krijg je vast polystyreen wat je kan gebruiken voor het maken van bijv. plastic bekertjes. Dit proces is echter schadelijk voor de gezondheid.

Indien je gewoon van het piepschuim af wil kan je het simpelweg verbranden.

Over recyclage zie ook dit topic.

stinger

stinger

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2010 - 18:27

Beste

Ik zou dit inderdaad gewoon op het forum gooien maar dan zijn er inderdaad gewoon een paar slimmeriken die met het idee gaan lopen,ik wil er niet vanaf,ik ze juist gebruiken,daar waar iedereen er vanaf wilt,ik kan ze ook gewoon kopen ,maar daar wil ik juist iets aan doen,door ze terug te hergebruiken,wat iedereen weggooit,en neen,verbranden is geen optie,net zo min als een product gebruiken om ze te verkleinen,ik hou je op de hoogte met de verdere vorderingen,ik heb nog een reactie tegoed van een ophaal bedrijf,ben benieuwd hoe zij dit oplossen

Vriendelijke groeten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures