Springen naar inhoud

[Fysica | Chemie] Lading elektronen

• Log in om te kunnen reageren

Anthrax

Anthrax

• >250 berichten
  • 486 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2005 - 13:04

Kan iemand me vertellen waarom elektronen juist negatief zijn. En waarom protonen negatief zijn. en niet omgekeerd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 14 september 2005 - 15:50

Electronen hebben een negatieve lading, protonen een positieve lading (typfoutje in je post?). Positieve en negatieve ladingen zijn gewoon tegenovergestelde ladingen die de neiging hebben om elkaar aan te trekken. Ze hadden net zo goed 'linkse lading' en 'rechtse lading' of 'hoge lading' en 'lage lading' kunnen heten.

De reden dat ze zo zijn gekozen, en niet andersom, is -voor zover ik weet - eigenlijk best grappig. Stroom werd door Benjamin Franklin (je weet wel, die Amerikaan met die vlieger, die sleutel en de bliksem) gedefinieerd als (positieve) lading lopend van de positieve pool naar de negatieve pool van een circuit. Later werd ontdekt dat de electronen van de negatieve naar de positieve pool liepen, dus tegen de gedefinieerde richting van de stroom in! De definitie van de stroomrichting was toen al zo in zwang dat hij nooit meer veranderd is.

Hier een linkje met een soortgelijk verhaal:

http://www.allaboutc...1/chpt_1/7.html

Anthrax

Anthrax

• >250 berichten
  • 486 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2005 - 16:39

het was inderdaad een foutje :shock:

dus eigenlijk zouden ze anders genoemd zijn moest hij dat geweten hebben ;)

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 14 september 2005 - 17:55

Bedoel je waarom die dingen die om de kern heen gaan negatief zijn? Als je kijkt naar de quark-combinatie van een elektron volgt een negatieve lading. Bij de proton positief en bij het neutron 0.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Anthrax

Anthrax

• >250 berichten
  • 486 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2005 - 19:33

Ah danku eig was dit meer het soort van antwoord dat ik zocht :shock:
Kan iemand die anders nog wat nauwkeuriger antwoorden hoe die quarks dan wel gerangschikt zijn?

( dit was een vraag in de klas van iemand en de leerkracht wist het antwoord niet 8) )

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 14 september 2005 - 20:00

Tuurlijk, een proton is up-up-down, een neutron up-down-down. Ik zie dat ik in mijn vorige post mij vergist heb, waarschijnlijk door haast. Een elektron bestaat niet uit quarks, maar is een lepton.

Een up quark heeft lading +2/3 en down -1/3. Dit houdt dus in: 2/3+2/3-1/3=+1 aan lading! En dat heeft een proton precies.
Zo zie je ook waarom een neutron geen lading heeft. Een elektron heeft lading -1.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Anthrax

Anthrax

• >250 berichten
  • 486 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2005 - 20:09

Zalig Erg bedankt

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2005 - 00:13

Ah danku eig was dit meer het soort van antwoord dat ik zocht :shock:
Kan iemand die anders nog wat nauwkeuriger antwoorden hoe die quarks dan wel gerangschikt zijn?  

( dit was een vraag in de klas van iemand en de leerkracht wist het antwoord niet  8) )

je kunt het bekijken als het uit de combinatie van de quarks komt, maar het blijft toch zoals brinx zegt een kwestie van naamgeving en definitie, immers is de vastelling van lading en de naamgeving ervan en de defintie van stroom enz. voorafgegaan aan de ontdekking van de quarks

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures