Springen naar inhoud

Logaritmische grafiek

• Log in om te kunnen reageren

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2010 - 13:52

Hallo allen,

ik ben afgelopen zomervakantie naar Tanzania geweest voor mijn studies. Met een aantal mensen heb ik daar onderzoek gedaan naar de African striped skink. Bij de statistische verwerking werd me verteld dat ik log-log grafieken moest gebruiken om alles te illustreren.

in bijlage heb ik 1 van de grafieken gezet. Allemaal keurig, maar uiteindelijk blijft het me onduidelijk waarom logaritmen juist nodig zijn. Tot nu toe heb ik altijd aangenomen dat in dergelijke verbanden, logaritmen dienen om data die ver uit elkaar liggen, dichter bij elkaar te krijgen, zodat je een beter overzicht hebt op je data.

maar zijn er nog onderliggende redenen? om bvb andere onnauwkeurigheden weg te werken?

het is misschien een knullige vraag om nu nog te stellen, maar ik ben het echt vergeten!

bedankt alvast

Bijgevoegde miniaturen

• grafiek.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2010 - 14:05

Ik gebruik het zelf om wiskundige verbanden te ontdekken bij bepaalde experimenten en misschien wil jij dat ook doen?

Als bijvoorbeeld uit de voorbereiding van een experiment blijkt dat het verband van de vorm LaTeX is, dan wil je vaak ontdekken wat de exponent a is. Dit kan dan via logaritmen:

LaTeX
LaTeX
LaTeX

De helling van de grafiek is dan de exponent a. Dit kan bijvoorbeeld onderzocht worden met het computerprogramma Origin.

Dit is natuurlijk niet het enige nut van logaritmen, maar dit is waarvoor ik ze vooral gebruik. ;)

Fernand

Fernand

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2010 - 14:31

* Plot men een functie , die een vergelijking heeft die gebracht kan worden in de vorm
LaTeX , met een logaritmische schaal op de y-as, dan wordt de grafiek een rechte met rico a.

* Plot men een functie , die een vergelijking heeft die gebracht kan worden in de vorm LaTeX ,
met een logaritmische schaal op de x-as, dan wordt de grafiek een rechte met rico p.

* Plot men een functie , die een vergelijking heeft die gebracht kan worden in de vorm LaTeX , met een logaritmische schaal op de x-as en op de y-as, dan wordt de grafiek een rechte met rico p.
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.
De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2010 - 14:42

* Plot men een functie , die een vergelijking heeft die gebracht kan worden in de vorm LaTeX

, met een logaritmische schaal op de x-as en op de y-as, dan wordt de grafiek een rechte met rico p.

Dus het geeft gewoon een lineair verband in feite. Dat was ik even vergeten! bedankt ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures