Versterkte strook (constructieleer)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Versterkte strook (constructieleer)

Hallo mede-wetenschapsforumers,

Graag zou ik jullie hulp willen vragen bij een vraag waar ik mee zit. Ik ben bezig met een bouwkundige opdracht (ik ben Bouwkunde student en wil in de richting architectuur gaan afstuderen) en mijn kennis van constructies is beperkt.

Het gaat om het volgende:

Ik heb twee vloervelden welke elk 50% van hun eigen gewicht (+veranderlijke belastingen etc.) afdragen op een balk of versterkte strook. Deze balk of strook draagt weer af via twee onderliggende kolommen.

Ik heb deze weergegeven in de bijgevoegde afbeelding.

http://i56.tinypic.com/2i6m5i8.jpg

Nu is mijn vraag als volgt: Ik wil het liefst dat de balk die nodig is om de krachten af te dragen naar de kolommen zo klein mogelijk is, dus een versterkte strook zou ideaal zijn. Is dit mogelijk, en zo ja wat wordt dan de minimale dikte van deze versterkte strook en is daar veel wapening voor nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bijlagen
versterkte_strook.jpg
versterkte_strook.jpg (51.34 KiB) 1326 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Verplaatst naar Constructie- en Sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Je kunt de kolommen voorzien van een paddestoelkop van bijv. 150*150 cm en beginnende aan de randen met vloerdikte en uitlopen op bijv de dikte die nodige is om een versterkte strook te maken met een breedte van 150 cm ,beginnende met vloerdikte en uitlopende op benodigde dikte;wrs. 2-2.5 * vloerdikte.

Om die versterkte strook zo dun mogelijk te houden,kun je dubbele (hoogw.netten) gebruiken -Fe500 bijv)

Berichten: 4

Re: Versterkte strook (constructieleer)