Versterkte strook (constructieleer)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Versterkte strook (constructieleer)

Hallo mede-wetenschapsforumers,

Graag zou ik jullie hulp willen vragen bij een vraag waar ik mee zit. Ik ben bezig met een bouwkundige opdracht (ik ben Bouwkunde student en wil in de richting architectuur gaan afstuderen) en mijn kennis van constructies is beperkt.

Het gaat om het volgende:

Ik heb twee vloervelden welke elk 50% van hun eigen gewicht (+veranderlijke belastingen etc.) afdragen op een balk of versterkte strook. Deze balk of strook draagt weer af via twee onderliggende kolommen.

Ik heb deze weergegeven in de bijgevoegde afbeelding.

http://i56.tinypic.com/2i6m5i8.jpg

Nu is mijn vraag als volgt: Ik wil het liefst dat de balk die nodig is om de krachten af te dragen naar de kolommen zo klein mogelijk is, dus een versterkte strook zou ideaal zijn. Is dit mogelijk, en zo ja wat wordt dan de minimale dikte van deze versterkte strook en is daar veel wapening voor nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bijlagen
versterkte_strook.jpg
versterkte_strook.jpg (51.34 KiB) 1326 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Verplaatst naar Constructie- en Sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Je kunt de kolommen voorzien van een paddestoelkop van bijv. 150*150 cm en beginnende aan de randen met vloerdikte en uitlopen op bijv de dikte die nodige is om een versterkte strook te maken met een breedte van 150 cm ,beginnende met vloerdikte en uitlopende op benodigde dikte;wrs. 2-2.5 * vloerdikte.

Om die versterkte strook zo dun mogelijk te houden,kun je dubbele (hoogw.netten) gebruiken -Fe500 bijv)

Berichten: 4

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Bedankt alvast voor het meedenken ;) .

De kolommen zijn 400x400mm dus de versterkte strook kan ook deze breedte hebben natuurlijk (tenminste dat lijkt mij logisch). Is het denk je mogelijk om de totale massa van die vloer incl veranderlijke belasting op te vangen met een versterkte strook wanneer ik dubbele netten toepas? De versterkte strook zou dan 200 mm dik kunnen zijn en dus gelijk aan de dikte van de breedplaatvloer?

Berichten: 4.502

Re: Versterkte strook (constructieleer)

De vloer weegt ca. 700 kg/m2 en stel je var.belasting bijv op 500 kg/m2,dat wordt dan 1200 kg/m2.

De veldbreedte is 6.47 m1,dus de belasting op de balk van 5.10 m lengte wordt dan 7764 kg/m1,dus een lekker lastjuh.

Je kunt eens proberen met een strookbreedte van 200 cm bij een dikte van 20 cm,maar ik den,dat dat niet gaat lukken.

Ik ga het eens wagen op een van mijn programma's van betonwerk!

Berichten: 51

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Hallo,

Weet niet of het van toepassing voor je opdracht maar je zou ook een stalen hoed(delta) ligger kunnen gebruiken.

Zo heb je ook geen hoogte verlies.

Berichten: 4.502

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Een versterkte strook heb ik bij een breedte van 2 meter bekeken en het programma geeft minimaal 34 cm aan met nog veel staal,veel meer dan het vereiste percentage.

Het optredend veldmoment is 252 kNm,wat nogal veel is.Bij 300 kg var. belasting kom je nog op 64.70kN/m1 met een veldmoment van 210 kNm.

Het idee van FastEddy lijkt me handiger om toe te passen,op de kolom komt een druk op van alleen deze balk 161.75 kN en bij een halve kop wordt dat dus 161750 N/ 80000= ca. 2 N/mm2;dus dat lijkt me geen problemen op te leveren.

Maar een complete plaatvloer met een overspanning van 5.10 meter lijkt me practischer als daar tenminste een oplegging voor mogelijk is.

Staan die 2 kolommen in een grotere ruimte dan aangegeven of is er een herhaling van deze grootte;zoniet,dan is de begrenzing dus door stenen of betonwanden en kunnen de plaatvloeren daar op dragen en heb je de kolommen niet nodig.

Is het schema van een deel van een groot object met herhalingen,dan zou het wenselijk zijn om dat concreet weer te geven.

(Een parkeergarage lijkt het me niet te worden,daar werkt men met sjablonen van ca 10*15-20 m mbt de kolomplaatsing)

Je kunt schematisch een betonskeletsysteem opzetten met vloerdraagrichtingen in de kortste afstand en zal het systeem van FE wrs niet opgaan en dan toch een draagbalk nodig zijn.

Berichten: 4

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Een versterkte strook lijkt me dan inderdaad geen praktische oplossing. Ik heb hier een vereenvoudigde plattegrond waarin met geel is aangegeven waar het vorige voorbeeld vandaan kwam.

In eerste instantie ging ik uit van een balk met als uitgangspunt 1/10 van de overspanning als dikte. Een nadeel hiervan zou de benodigde ruimte zijn die dan benodigd is in het systeemplafond voor de balken (en de gevolgen hiervan in kosten), daarnaast heb ik het idee dat ik dan de mogelijkheden van de breedplaatvloer niet volledig benut.
Bijlagen
plattegrond.jpg
plattegrond.jpg (135.84 KiB) 1322 keer bekeken

Berichten: 4

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Ik denk dat ik (met jullie hulp ;) ) een goede optie heb gevonden. Na wat zoekwerk heb ik een variant op de hoedligger gevonden, een geïntegreerde staal-beton hoedligger, gefabriceerd van gelaste stalen platen met gaten in de lijven zodat één geheel ontstaat.

Hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Graag wil ik jouw nog wijzen op onze disclaimer.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Je zou alleen nog een keus kunnen maken om met minder balken te werken en wel alleen in x- of in y richting; je kunt berekenen of de meerkosten van een grotere middenplaatoverspanning van ca.764 cm opwegen tegen de kortere balkoverspanning ca.512 cm.

Wat betreft een keuze uit doelmatigheid van de ruimte,waarbij bijv de middenruimte -dus in y-richting =zo hoog mogelijk moet zijn of dat dit geen verdere rol speelt!

Berichten: 4.502

Re: Versterkte strook (constructieleer)

Graag wil ik jou(w= teveel van het goede!) nog wijzen op onze disclaimer.


Overigens prettige zondag,mod!

Reageer