Pi

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 44

Pi

Pi is maar tot 16 cijfers achter de komma een constante

Bij een diameter van 9 of 10 centimeter verschilt de pi vanaf

17 centimeter achter de komma

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Pi

Wat bedoel je? pi is pi!

En de nauwkeurigheid waarmee je in toepassingen pi moet benaderen is afhankelijk van de meetnauwkeurigheid van je andere gegevens.

Dus hoe nauwkeurig is je diameter?

Berichten: 44

Re: Pi

Safe schreef:Wat bedoel je? pi is pi!

En de nauwkeurigheid waarmee je in toepassingen pi moet benaderen is afhankelijk van de meetnauwkeurigheid van je andere gegevens.

Dus hoe nauwkeurig is je diameter?
ik bedoel ermee dat ik pi bereken bij verschillende diameters

iedere keer krijg ik een andere pi waarde bv 1)pi = 3.1415926535897932(12345

of 2)pi = 3,1415926535897932(6789 enz enz
RonaldS schreef:ik bedoel ermee dat ik pi bereken bij verschillende diameters

iedere keer krijg ik een andere pi waarde bv 1)pi = 3.1415926535897932(12345

of 2)pi = 3,1415926535897932(6789 enz enz
je vraag hoe nauwkeurig is de diameter, de diameter is een gegeven, door te berekenen met wet van archimedus

weet je de omtrek en daar uit onstaat de waarde pi

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Pi

RonaldS schreef:ik bedoel ermee dat ik pi bereken bij verschillende diameters

iedere keer krijg ik een andere pi waarde bv 1)pi = 3.1415926535897932(12345

of 2)pi = 3,1415926535897932(6789 enz enz
Laat je berekening eens zien dan! (anders kunnen we hier natuurlijk weinig mee)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 44

Re: Pi

Laat je berekening eens zien dan! (anders kunnen we hier natuurlijk weinig mee)
diameter: 10 (10^2+10^2)^0.5 = 14,15 14,14*4 = 56,56 omtrek van cikel in vierhoeken pi = 3,0

diameter: 10 (14,14^2+14,14^2)^0.5 uitkomst/8 ga zo maar door bij dia meter 10 cm word omtrek 62,8318.... /20 = pi

Berichten: 4.246

Re: Pi

RonaldS schreef:je vraag hoe nauwkeurig is de diameter, de diameter is een gegeven, door te berekenen met wet van archimedus

weet je de omtrek en daar uit onstaat de waarde pi
De omtrek van een cirkel weet je alleen met behulp van pi, wat jij hier vermeldt is onzin, archimedes heeft hier niets mee te maken.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Pi

RonaldS schreef:diameter: 10 (10^2+10^2)^0.5 = 14,15 14,14*4 = 56,56 omtrek van cikel in vierhoeken pi = 3,0

diameter: 10 (14,14^2+14,14^2)^0.5 uitkomst/8 ga zo maar door bij dia meter 10 cm word omtrek 62,8318.... /20 = pi
Sorry, hier word ik geen wijs uit :S

Graag iets meer details over wat je nou precies aan het doen bent.

(de wet die je hier gebruikt is trouwens de stelling van Pythagoras, dat is heel wat anders dan de wet van Archimedes ;) )
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Pi

Hoe nauwkeurig is je meting van de diameter: cm nauwkeurig tot op 1 mm, 1/2 mm, 1/10 mm of ... ?

Berichten: 44

Re: Pi

De omtrek van een cirkel weet je alleen met behulp van pi, wat jij hier vermeldt is onzin archimdes heeft hier niets mee te maken.
daar was ik al bang voor 1/4 pi is 3,4,5 driehoek 90 graden wil je de gehele berekening dat ik van uit de diameter

de omtrek bereken zonder pi en pi bereken vanuit de omtrek

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Pi

RonaldS schreef:ik bedoel ermee dat ik pi bereken bij verschillende diameters

iedere keer krijg ik een andere pi waarde
Dat ligt aan je manier van berekenen (die is fout), niet aan pi ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 44

Re: Pi

RonaldS schreef:daar was ik al bang voor 1/4 pi is 3,4,5 driehoek 90 graden wil je de gehele berekening dat ik van uit de diameter

de omtrek bereken zonder pi en pi bereken vanuit de omtrek
hellas ben ik op bezoek en heb even geen tijd om alles uitteleggen, ik laat de pi waarde zien aan jou bij elke diameter die je opgeeft door het programma wat ik geschreven heb

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Pi

hellas ben ik op bezoek en heb even geen tijd om alles uitteleggen, ik laat de pi waarde zien aan jou bij elke diameter die je opgeeft door het programma wat ik geschreven heb
Dat heeft helemaal geen zin. De omtrek is per definitie altijd pi maal de diameter.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 44

Re: Pi

hellas ben ik op bezoek en heb even geen tijd om alles uitteleggen, ik laat de pi waarde zien aan jou bij elke diameter die je opgeeft door het programma wat ik geschreven heb
vannavond 23:00 uur bewijs ik pi uitb de omtrek van een cirkel die ik bereken van uit de diameter

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Pi

Voor alle duidelijkheid aan iedereen...

Het gaat hier volgens mij over de methode van Archimedes om Pi te benaderen, dit is door van een steeds grotere ingeschreven veelhoek de omtrek te bepalen (en van een steeds kleinere omgeschreven veelhoek). Ronalds, het is handig om duidelijker te zijn, niets mis met meer dan 1 regel tekst in een bericht ;)

In ieder geval, het is normaal dat je 'waarde van Pi' verandert. Je bekomt enkel Pi door van een veelhoek met oneindig veel zijden de omtrek te bepalen. Je moet dus nog de limiet nemen. Hoe meer zijden echter, hoe nauwkeuriger.

Ook voor alle duidelijkheid, de methode van Archimedes is geen bewijs voor de waarde van pi, er zijn namelijk oneindig veel krommen die tussen de veelhoeken passen.. De methode van Archimedes komt eerder toevallig bij de juiste waarde uit, maar kan helemaal niet bewijzen dat de waarde die hij uitkomt op oneindig gelijk is aan pi.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 44

Re: Pi

317070 schreef:Voor alle duidelijkheid aan iedereen...

Het gaat hier volgens mij over de methode van Archimedes om Pi te benaderen, dit is door van een steeds grotere ingeschreven veelheid de omtrek te bepalen (en van een steeds kleinere omgeschreven veelhoek). Ronalds, het is handig om duidelijker te zijn, niets mis met meer dan 1 regel tekst in een bericht ;)

In ieder geval, het is normaal dat je 'waarde van Pi' verandert. Je bekomt enkel Pi door van een veelhoek met oneindig veel zijden de omtrek te bepalen. Je moet dus nog de limiet nemen. Hoe meer zijden echter, hoe nauwkeuriger.
de berekening die ik laat zien geeft ook aan hoeveel hoeken de cirkel heeft een vierkant in een cirkel heeft 4 hoeken

bestaat de cirkel uit 8 of 16 hoeken dan wordt de cirkel groter en benader hij de omtrek/20 is pi

4, 8 16 32 64 128 256 enz enz dit is 7* de berekening van het programma kan ik gaan tot 500*
Dat heeft helemaal geen zin. De omtrek is per definitie altijd pi maal de diameter.
waarom heeft het geen zin pi = 2*d kan het dan ook zo zijn dat pi = omt/2*d

Gesloten