Springen naar inhoud

Viscositeitsmeter

• Log in om te kunnen reageren

melodie_

melodie_

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2010 - 12:23

Wij hebben in de les een proef gedaan met de viscositeitsmeter. Dus we moesten onze vloeistof omhoog zuigen met de slang en een peer en daarna moesten we de peer loskoppelen. Dan moesten we timen hoelang de vloeistof erover deed om een bepaalde afstand in de buis af te leggen.

Hierna moesten we 2 vraagjes oplossen:
- Waarom moet de slang van de peer van de peer losgekoppeld worden?
- Wat is de functie van het reservoir?

Wij hadden beide vragen fout beantwoord, maar we kregen de oplossing niet. Niemand van onze klasgenootjes had deze vraag helemaal juist en toen we het gingen vragen aan de leerkracht kregen we een heel onduidelijk antwoord op beide vragen.

Bij de eerste zeiden we: de peer moet losgekoppeld worden omdat de atmosferische druk nodig is om de vloeistof te laten zakken.
Bij de tweede: het dient als een reservoir.

Hij zei dat beiden 'iets' te maken hadden met de druk..

Wie weet het antwoord hier wel op en kan het me uitleggen?

Met dank,
melodie_

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2010 - 13:05

Ik denk dat ik het wel weet, maar een iets uitgebreidere beschrijving (hoe meet jij bijvoorbeeld hoelang de vloeistof nodig heeft om een bepaalde afstand in de buis af te leggen) en zo mogelijk een beetje behoorlijke afbeelding van jouw "viscositeitsmeter" zouden veel verwarring kunnen voorkomen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

melodie_

melodie_

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2010 - 16:10

Ik denk dat ik het wel weet, maar een iets uitgebreidere beschrijving (hoe meet jij bijvoorbeeld hoelang de vloeistof nodig heeft om een bepaalde afstand in de buis af te leggen) en zo mogelijk een beetje behoorlijke afbeelding van jouw "viscositeitsmeter" zouden veel verwarring kunnen voorkomen.

Ja natuurlijk, sorry voor de onduidelijkheid.
Geplaatste afbeelding

Je ziet de 2 streepjes op de linkse buis? We timeden hoe lang de vloeistofmeniscus erover deed om te zakken van het ene streepje tot het andere. Dit deden we een paar keer en namen daar het gemiddelde van (en berekenden met foutenpropagatie de middelbare fout)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2010 - 16:47

- Waarom moet de slang van de peer van de peer losgekoppeld worden?
de peer moet losgekoppeld worden omdat de atmosferische druk nodig is om de vloeistof te laten zakken.

- Wat is de functie van het reservoir?
het dient als een reservoir.

de eerste bedoel je goed. Maar het is echt niet de atmosferische druk die de vloeistof omlaag duwt.
Zolang de peer er nog op zit stroomt er niks. Leg eens netter uit waarom niet? Bedenk: vloeistof gaat stromen a.g.v. een drukVERSCHIL.

de tweede: duhh ;)
Neem in gedachten dezelfde U-buis, nu zonder reservoir. Hoe zou je proef dan verlopen, helemaal vanaf het begin? Zou dat bezwaarlijk kunnen zijn?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

markvincentt

markvincentt

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2010 - 19:26

de eerste bedoel je goed. Maar het is echt niet de atmosferische druk die de vloeistof omlaag duwt.
Zolang de peer er nog op zit stroomt er niks. Leg eens netter uit waarom niet? Bedenk: vloeistof gaat stromen a.g.v. een drukVERSCHIL.

Neem in gedachten dezelfde U-buis, nu zonder reservoir. Hoe zou je proef dan verlopen, helemaal vanaf het begin? Zou dat bezwaarlijk kunnen zijn?

Wij hebben ook proeven moeten doen met een viscometer!!;)
Ik snap alleen niet wat jullie bedoelen met de peer loskoppelen welke peer? Misschien noemden wij het anders zou ook kunnen, maar ik snapte deze les ook niet echt en de optredende drukverschillen, want terecht zoals u zegt gaat de vloeistof hierdoor stromen. Zou u zo vriendelijk willen zijn dit te kunnen uitbreiden, dan begrijp ik het beter voor de eerstvolgende keer..

Met vriendelijke groet,

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2010 - 19:37

Zou u zo vriendelijk willen zijn dit te kunnen uitbreiden, dan begrijp ik het beter voor de eerstvolgende keer..

Ik probeer Melodie hier een denkwijze aan de hand te doen, nog niet eens per se over die viscometer, maar Łberhaupt over haar antwoorden. Helder denken en omschrijven, en je eigen denkbeelden toetsen (is wat ik hier zeg eigenlijk wel waar of logisch?) is voor veel vraagstukken de weg naar een oplossing.

Dit is in eerste instantie Melodie's topic, en met je welnemen gaan we het dus eerst even aan Melodie laten. Wat je overigens niet moet beletten na te denken over Melodie's antwoorden. Als je daar de manco's in kunt aanwijzen help je Melodie (en jezelf) ook... ;) (en niet alleen m.b.t. viscometers) Discussieer er eens over?

melodie_

melodie_

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2010 - 17:47

Heel erg bedankt voor je reactie!

Het eerste denk ik te snappen:
Door met de peer de vloeistof op te zuigen, wordt de druk daar kleiner en gaat de atmosferische druk, die groter is, op de vloeistof in het andere deel van de buis duwen. Resultaat: De vloeistof staat hoger aan de kant van de peer dan aan de kant met het reservoir.
Dus als we de peer loskoppelen, dan zakt de vloeistof aan beide kanten tot op dezelfde hoogte, want de druk op beide vloeistofoppervlakten is gelijk, de atmosferische druk.

Maar de 2e klopt niet. Wij hadden opgeschreven dat het diende als reservoir en dit was maar deels de oplossing. Het werd zelfs fout gerekend. Het had iets te maken met de druk verdelen, zei onze leerkracht. Maar ik geraak er zelf niet uit.

melodie_

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2010 - 18:23

Heel erg bedankt voor je reactie!

Het eerste denk ik te snappen:
Door met de peer de vloeistof op te zuigen, wordt de druk daar kleiner en gaat de atmosferische druk, die groter is, op de vloeistof in het andere deel van de buis duwen. Resultaat: De vloeistof staat hoger aan de kant van de peer dan aan de kant met het reservoir.
Dus als we de peer loskoppelen, dan zakt de vloeistof aan beide kanten tot op dezelfde hoogte, want de druk op beide vloeistofoppervlakten is gelijk, de atmosferische druk.

Laten we het zů zeggen: vanaf het moment dat je de peer wegneemt is de externe druk op beide vloeistofoppervlakken gelijk. Wat blijft er dan over om de stroming op gang te krijgen en te houden?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2010 - 18:33

Maar de 2e klopt niet.

nee.
vraag : wat is de functie van het reservoir?
jouw antwoord: het is een reservoir.

Hmm, ;) klinkt niet zo, vind je?

Nogmaals, als je de functie niet kan verzinnen, denk het ding dan eens weg. Wat wordt er dan anders aan je proef? Doet er niet toe of je weet of dat ernstig het functioneren belemmert of niet, gewoon kaal, wŠt wordt er anders? Over de (functionele) consequenties van die veranderingen gaan discussiŽren kunnen we dan later nog.

melodie_

melodie_

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2010 - 19:29

nee.
vraag : wat is de functie van het reservoir?
jouw antwoord: het is een reservoir.

Hmm, ;) klinkt niet zo, vind je?

Nogmaals, als je de functie niet kan verzinnen, denk het ding dan eens weg. Wat wordt er dan anders aan je proef? Doet er niet toe of je weet of dat ernstig het functioneren belemmert of niet, gewoon kaal, wŠt wordt er anders? Over de (functionele) consequenties van die veranderingen gaan discussiŽren kunnen we dan later nog.

Wat nee? Mijn antwoord op de eerste vraag klopt toch, hoop ik?
En de tweede vraag was eigenlijk anders geformuleerd: Wat is de functie van de bolvormige uitstulping in de viscosimeter?
Als het kaal is, dan is het verschil in de hoogte tussen de 2 vloeistoffen anders, denk ik. Kleiner, maar wat daar slecht aan is, daar heb ik geen idee van.

melodie_

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2010 - 19:45

Wat nee? Mijn antwoord op de eerste vraag klopt toch, hoop ik?

Die nee stond toch bij de tweede vraag?

Van je antwoord op de eerste vraag merkte ik op:

Laten we het zů zeggen: vanaf het moment dat je de peer wegneemt is de externe druk op beide vloeistofoppervlakken gelijk. Wat blijft er dan over om de stroming op gang te krijgen en te houden?

Maar daar ging je nog niet op in.

En de tweede vraag was eigenlijk anders geformuleerd: Wat is de functie van de bolvormige uitstulping in de viscosimeter?
Als het kaal is, dan is het verschil in de hoogte tussen de 2 vloeistoffen anders, denk ik. Kleiner, maar wat daar slecht aan is, daar heb ik geen idee van.

Inderdaad, het hoogteverschil tussen de twee vloeistofkolommen wordt anders. dat is een goeie denkstap. Niet per se anders, laat staan per se kleiner, bij de start van de meting, dat heb je zelf in de hand. Dat is een onvoorzichtige conclusie.

Wat gebeurt er met dat hoogteverschil TIJDENS je meting, mťt resp zonder reservoir?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures