Vergisting van glucose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

Vergisting van glucose

Bij een vergisting van 50 g glucose wordt 13,3 ml ethanol gevormd. Behalve ethanol werd in het proces ook koolstofdioxide gevormd. Wat is het rendement van de reactie? (het antwoord is trouwens 60,8 %)

Nu heb ik eerst de reactievergelijking opgesteld : C6 H12 06 <--> 2 C2 H5 -OH + 2 CO2

Ik heb berekend dat het aantal mol glucose 0,28 mol bedraagt.

Ik weet dat ik nu ook nog het aantal mol ethanol moet bereken. Maar ik begrijp niet hoe ik hier aan moet komen, aangezien er wel een volume maar geen concentratie is gegeven. Kan iemand me hiermee helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vergisting van glucose

Het zou zomaar de bedoeling kunnen zijn in je tabellenboek de dichtheid van ethanol op te zoeken als extra gegeven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: Vergisting van glucose

Heb ik geprobeerd. Op wikipedia staat dat de dichtheid van ethanol 0,79 g/cm³ bedraagt, bij 20°C (dus dan vroeg ik me af, is deze dan ook afhankelijk van de temperatuur?). Ik heb 0,79 vermenigvuldigd met 13,3, en zo kwam ik te weten dat er 10,5 g ethanol is. Via de molaire massa ben ik dan uitgekomen dat dit gelijk is aan 0,23 mol.

Als ik 0,23 deel door 0,56, dan kom ik 41 procent uit. Maar dit is dus fout. Wat is er dan mis aan mijn berekening?

Berichten: 772

Re: Vergisting van glucose

De dichtheid van de ethanol is inderdaad afhankelijk van de temperatuur. Normaal hoef er met de verandering van de dichtheid, afhankelijk van een temperatuurstijging of -daling geen rekening gehouden te worden bij stoïchiometrievraagstukken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vergisting van glucose

Wat is er dan mis aan mijn berekening?
niks. Antwoordenboekje zal wel fout zijn. Het eerste foutloze antwoordenboekje moet nog gedrukt worden
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: Vergisting van glucose

Ok, dan ga ik me geen zorgen meer maken over deze oefening. Bedankt.

Reageer