Springen naar inhoud

[pws] aerodynamica

• Log in om te kunnen reageren

l_braam

l_braam

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2010 - 16:44

Heey,

Ik had even een paar vragen, want ik kan absoluut niet op gang komen met mijn profielwerkstuk. Ik doet dit over de stroomlijning van personenauto's

Mijn hoofdvraag is: Hoe kun je het brandstofverbruik van een personenauto minimaliseren door aanpassingen aan de stroomlijning van de auto?

De luchtweerstand moet dus zo laag mogelijk zijn.

Ik meot hiervoor een onderzoek uitvoeren. alleen ik weet niet echt goed welke.
ik heb een windtunnel tot mijn beschikking.

en wou eigenlijk proberen of ik de stroomlijning kan bekijken door verscheidene model autotjes erin te zetten.
Heeft iemand een goed idee?
help me aub?!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2010 - 17:51

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

• Gast

Geplaatst op 05 december 2010 - 19:50

Hoeveel theoretische kennis heb je (welke opleiding doe je), heb je al eens rond gegoogeld?

l_braam

l_braam

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2010 - 22:20

Jah, ik heb al wel vrij veel rond gegoogeld. en de leraar heeft me wel iets geholpen.
alleen echt verstand heb ik er nog niet van, zit in 6v ;)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2010 - 22:30

Ik denk dat je het best een wat vierkantig automodel pakt, zo groot als dat je windtunnel het toelaat. En dan maar meten, weerstand bij verschillende windsnelheden. Dan een modificatie aanbrengen (spoiler erop, wielkasten afplakken, met bewerkbare schuimblokken neus afronden, dat soort dingen, één voor één) en weer meten, steeds resultaten bespreken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2010 - 08:51

De algemene formule voor luchtweerstand is:

LaTeX

Over auto's wordt vaak van een Cw-waarde gesproken in plaats van CD.
Het is in deze formule dus de bedoeling om je CD zo klein mogelijk te krijgen, ervan uit gaande dat per autoklasse de LaTeX ongeveer constant is. Een lage CD gaat gepaard met een gestroomlijnde auto. De waarde van CD van een voorwerp is alleen experimenteel vast te stellen, bijvoorbeeld in een windtunnel. Je kunt het beste kleine modellen maken en daarmee naar een windtunnel gaan, dat heb ik ook gedaan voor mijn profielwerkstuk destijds. ;)

Veranderd door Puntje, 06 december 2010 - 08:52

• Gast

Geplaatst op 06 december 2010 - 10:52

Voor de duidelijkheid, Puntje zegt neem een klein model, Jan van de Velde zegt zo groot mogelijk: het laatste lijkt me juister. Zeker als je het hebt over spoilers gaat het over turbulenties, of het tegengaan daarvan, en turbulenties zijn erg afhankelijk van grootteverschillen (via getal van Reynolds).

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2010 - 13:58

Voor de duidelijkheid, Puntje zegt neem een klein model, Jan van de Velde zegt zo groot mogelijk: het laatste lijkt me juister. Zeker als je het hebt over spoilers gaat het over turbulenties, of het tegengaan daarvan, en turbulenties zijn erg afhankelijk van grootteverschillen (via getal van Reynolds).

Ik bedoel inderdaad ook zo groot mogelijk, had ik misschien niet zo goed laten blijken. ;) Met klein bedoelde ik klein ten opzichte van een echte auto. En met zo groot mogelijk bedoel ik dan een model wat precies in de windtunnel past en daarbij niet de kort bij de wanden van de tunnel komt. Te kleine voorwerpen zijn namelijk moeilijk te bestuderen in de windtunnel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures