Balans plaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Balans plaat

Voor een school project gaan wij een balansplaat maken. Een evenwichtsplaat die een bal stil kan leggen in het midden van deze plaat nadat je de bal erop gooit. De bal word gedetecteerd door middel van een smart-cam (kan ook met een web-cam) de plaat kan kantelen over zijn X en Y-as door middel van servo motoren.

Afbeelding

voor de plaat gebruiken wij een aluminium (dichtheid: 2.7 g/cm2 ) plaat van 50*50*0.3 Cm. Het gewicht van de plaat is dan 2.025 Kilo

Nu wil ik de kracht gaan berekenen die de servo motor moet uitoefenen om de plaat ongeveer 10 graden te kantelen. aangezien de plaat balanseerd op zijn evenwichtspunt hoef ik alleen rekening te houden met het gewicht van de bal en de massatraagheid van de plaat (wrijving word in eerste instantie verwaarloosd).

Mijn probleem is de massatraagheid van de plaat; een docent vertelde mij dat ik niet zomaar de formule voor het massatraagheidsmoment kan gebruiken; I=m*r2 maar dat ik rekening moet houden met de oppervlakte traagheid.

Op forums en wikipedia word nergens gesproken over de oppervlakte of massatraagheid van een plaat in zijn evenwichtsstrand. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit aan moet pakken?

Bvd,

Re: Balans plaat

De plaat roteert om zijn symmetrie-as, dus mag je de formule voor een staaf gebruiken, 1/12 m l^2 (zie wiki). Je moet hierbij voor l de zijde van de plaat nemen.

Waar je probleem uiteindelijk op neerkomt is te bepalen hoe snel de plaat moet roteren. Om langzaam een hoek van 10 graden te bereiken is een zeer kleine kracht nodig, om het voldoende snel te doen een grote.

Je moet dus bepalen hoe snel het systeem in zijn geheel moet reageren, daarvan aftrekken hoe lang het duurt voor de afwijking geregistreerd en verwerkt is, en dat de motoren gaan draaien. De overblijvende tijd is beschikbaar om de plaat te verdraaien.

Berichten: 2

Re: Balans plaat

Ik ben vanmiddag zelf ook nog aan het proberen geweest en op aanwijzing van de docent ben ik gaan rekenen met: J=1/12*dichtheid*breedte*hoogte3 en ik kom op het zelfde antwoord uit als u.

Bedankt voor de snelle reactie.

Reageer