Vuur doven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 127

Vuur doven

Welke eigenschap van water (of een andere stof die vuur dooft) zorgt er voor dat een vlam uit gaat wanneer je deze dooft? Stel dat ik water over een brandend kaarsje gooi, wat zorgt er dan voor dat de vlam dooft?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vuur doven

Wanneer je bijv. hout sterk gaat opwarmen komen brandbare gassen vrij. Wanneer je nu door water de temperatuur van je voorwerp voldoende kan afkoelen en bijgevolg de productie van de vluchtige gassen kan stoppen... dan dooft het vuur.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Vuur doven

Vuur of het verbranden van iets heeft zuurstof, brandstof en hitte nodig. Als je 1 van deze elementen weghaalt dan heb je geen vuur meer. Met water haal je de hitte weg. Met bijvoorbeeld zand zou je de toevoer van zuurstof kunnen blokkeren.

Berichten: 166

Re: Vuur doven

Het voordeel van water is dan dat het een hoge soortelijke warmte heeft en dus veel warmte opneemt per graad dat de temperatuur van het water stijgt.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Reageer