Nationale wetenschapsquiz 2010

Moderator: Rhiannon

Berichten: 166

Nationale wetenschapsquiz 2010

Hij komt er weer aan, op 26 december. We kunnen hier alvast discussiëren over de antwoorden.

De vragen staan hier: http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_8BQKRE

Ik zal hier alvast een paar gedachten van mij typen:

Vraag 9:

Er vanuit gaande dat het mengen van alcohol en water geen chemische reactie met variërende totale dichtheid oplevert, stijgt het waterpijl:

Zwaartekracht op alcohol = Opwaartse kracht van verplaatste water

V_a * ro_a * g = V_w * ro_w * g

V_a * ro_a = V_w * ro_w

ro_w > ro_a --> V_a > V_w

De situatie is dus:

Afbeelding

Als het alcohol er nu bij wordt gegooid zal het pijl in de grote bak stijgen, aangezien het peil van het alcohol boven het water uitstak.

(Ik heb het bakje zelf buiten beschouwing gelaten, aangezien die verwaarloosbaar is en hij zichzelf compenseert (denk ik ;) ))

Vraag 14:

Ik denk dat je 'zeezieker' bent als het hout wordt vervoerd. Omdat het volume dan groter moet zijn door de lagere dichtheid, zal het zwaartepunt van het schip hoger komen te liggen dan als er staal wordt vervoerd. Hierdoor zal het schip meer gaan schommelen.

Ik heb bij de meeste andere vragen ook wel een idee, maar niet bij elke vraag echt een goede onderbouwing.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

In voorgaande jaren bespraken we de oplossingen juist niet vooraf zodat er een onderlinge quizstrijd binnen het WSF gehouden kan worden. Ik weet niet of dat dit jaar ook weer in de planning ligt???

Berichten: 4.246

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

Vraag 13: de roltrap verbruikt evenveel energie. Vergelijk het met een lopende band deze gaat niet harder/zachter als je iets erop zet of afhaalt.

vraag 3: ja het groeit door, zie hier:

http://www.nvvr.info/pagina/hoefbevangenheid.html
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 111

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

Nooit metalen blussen met een kooldioxideblusser! ;)

Berichten: 4.246

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

Voor vraag 9 denk ik dit:

Stel dat de massa van het bakje m_b is, de massa van het alcohol m_a, het wateroppervlak A is en de dichtheden van het water en alcohol rho_w en respectievelijk rho_a zijn, dan geldt er:
\((m_b+m_a)g = \rho_wgV_w =\rho_wg(hA)\)
\( \rightarrow h = \frac{m_b+m_a}{\rho_wA}\)
In de nieuwe situatie geldt er:
\(h_{nieuw,totaal} = \frac{V_a}{A} + \frac{m_b}{A \rho_w}\)
en vergelijking van de hoogtes geeft:
\( \frac{m_a}{\rho_wA} = \frac{ \rho_A V_a }{\rho_wA} =\frac{\rho_A}{\rho_w}\frac{V_a}{A}\)
en
\(\frac{ \rho_A}{\rho_w}<1 \)
dus het totale vloeistofpeil stijgt en het waterpeil daalt.

In woorden:

Het waterniveau daalt. Stel je eerst voor dat het bakje gevuld is met water in plaats van alcohol. Stel dat het bakje 1 liter water verliest. Het bakje wordt dus 1 liter lichter en verplaatst daarmee 1 liter minder water. Maar de gelekte 1 liter compenseert precies voor het minder verplaatste water. Dus het waterniveau blijft gelijk. Dit is de wet van Archimedes. Nu terug naar de bakje gevuld met alcohol. Alcohol is ongeveer 20 procent lichter dan water. Dus als er 1 liter alcohol uitlekt dan zal het bakje ongeveer 0.8 liter minder water verplaatsen. Het waterniveau daalt dus. De liter alcohol die nu op het water drijft, zorgt er overigens voor dat het totale vloeistofniveau stijgt met 0,2 liter. Maar daar wordt niet naar gevraagd
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

Dirkwb, vergeet niet dat alcohol (Ethanol 100%) en water in iedere verhouding volledig mengbaar zijn....

Iemand die een hint voor vraag 11 heeft? Een nogal vreemde vraag m.i.:
Vraag 11: Je kan een mol het beste vergelijken met:

A. Een Tibetaan

B. Een Eskimo

C. Een Arabier
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

In voorgaande jaren bespraken we de oplossingen juist niet vooraf zodat er een onderlinge quizstrijd binnen het WSF gehouden kan worden. Ik weet niet of dat dit jaar ook weer in de planning ligt???


Ik zal deze week proberen om dat weer voor elkaar te krijgen
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

Iemand die een hint voor vraag 11 heeft? Een nogal vreemde vraag m.i.:
Vreemde vraag, inderdaad. Ik stel mezelf de vraag, wat is typerend voor een mol? Leven in het donker en onder de grond dus. Welk volk voldoet daaraan? Leven in het donker geldt voor een Eskimo, want de gemiddelde daglengte op de noordpool is korter dan elders. Ondergronds leven kan ik niet relateren aan welk volk dan ook. Dus blijft over de eskimo want die heeft één overeenkomst.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

Leven in het donker geldt voor een Eskimo, want de gemiddelde daglengte op de noordpool is korter dan elders.


Dat geldt alleen in de wintermaanden. In de zomer gaat de zon er niet onder.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

Ik stel mezelf de vraag, wat is typerend voor een mol?


Ook typerend voor een mol is donkere lichaamsbeharing. Noch een Eskimo, noch een Tibetaan heeft veel lichaamsbeharing, maar een Arabier over het algemeen wel. Dus zo bezien zou je zeggen dat je een mol het beste kunt vergelijken met een Arabier.
Contra principia negantem disputari non potest.

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

Dat geldt alleen in de wintermaanden. In de zomer gaat de zon er niet onder.
De winter is er zo veel langer dan de zomer, dat de gemiddelde daglengte toch veel korter is dan die in de tropen (waar weinig verschil is tussen winter en zomer).

@'rhiannon'

Een donkere lichaamsbeharing is echter nauwelijk typerend voor een mol. Vraag iemand om een dier met donkere beharing en je krijgt zo'n beetje elk beest met bont te horen, misschien nog wel inclusief menig insect of spin. Vraag iemand om een dier dat onder de grond leeft en je hoort misschien 'worm' maar zeker ook 'mol'.

Vraag hoe het is onder de grond? Donker.

Ik weet dat eea zeer aanvechtbaar is maar dat geldt niet in het minst voor deze vraag. Er zal een vernuftig dingetje achter zitten maar of dat wetenschap is?

Henk Westbroek vroeg ooit in een quiz, wat hebben computers en de vaat doen gemeen? Het antwoord was, met een computer kun je smaken analyseren, en daarmee was gevonden dat een omelet gebakken in een pan die alleen was omgespoeld en niet gewassen smakelijker was. Zo kan ik het ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

De winter is er zo veel langer dan de zomer, dat de gemiddelde daglengte toch veel korter is dan die in de tropen
Op het puntje van de noordpool is het 6 maanden licht en 6 maanden donker.

Zie hier op de plot. En dan zie je dat op elke horizontale lijn (breedtegraad) het gemiddelde 12uur oplevert.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

De winter is er zo veel langer dan de zomer, dat de gemiddelde daglengte toch veel korter is dan die in de tropen (waar weinig verschil is tussen winter en zomer).


De winter langer dan de zomer? Op de absolute noordpool heb je 6 maanden dag en 6 maanden nacht. Wat de tropen er nu weer mee te maken hebben? Zowel Mollen, Arabieren, Eskimo's als Tibetanen komen daar niet voor.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

Misschien is een mol net als een Tibetaan aangepast aan een lage zuurstofconcentratie in de lucht. Vermoedelijk is het daar in die ondergrondse gang tijdens het graven behoorlijk benauwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Nationale wetenschapsquiz 2010

Wat wordt hier met 'mol' bedoeld? Een dier? Chemische hoeveelheid? Zijn er nog meer betekenissen van 'mol'?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Reageer