Snelheid zeilboot
Moderator: physicalattraction
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 9
Snelheid zeilboot
hallo,
ik heb ergens gelezen of gehoord, dat hoe groter de lengte op de waterlijn van een zeilboot is hoe sneller die gaat. dus bij 2 identieke boten(afgezien van de lengte dan) met hetzelfde zeiloppevlak zou de langste sneller moeten gaan.
Mijn intuïti zou het omgekeerde voorspellen
Heeft iemand daar een verklaring voor?
mvg
Jord
ik heb ergens gelezen of gehoord, dat hoe groter de lengte op de waterlijn van een zeilboot is hoe sneller die gaat. dus bij 2 identieke boten(afgezien van de lengte dan) met hetzelfde zeiloppevlak zou de langste sneller moeten gaan.
Mijn intuïti zou het omgekeerde voorspellen
Heeft iemand daar een verklaring voor?
mvg
Jord
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: Snelheid zeilboot
Het heeft iets te maken met de boeggolf die de boot veroorzaakt.
Hoe het precies zit weet ik niet meer, maar ik heb dat ooit gelezen in een boek over het ontwerpen van zeilboten.
De conclusie was in ieder geval hetzelfde, een langere boot kan een hogere snelheid halen.
Hoe het precies zit weet ik niet meer, maar ik heb dat ooit gelezen in een boek over het ontwerpen van zeilboten.
De conclusie was in ieder geval hetzelfde, een langere boot kan een hogere snelheid halen.
Re: Snelheid zeilboot
Ik denk aan het volgende:
Bij zeilboten staat in principe het zeil schuin op de voortbeweging, en ook de luchtkracht staat daar schuin op. Er worden dus grote momenten opgewekt (je trekt je rot aan dat touw). Bij een langere boot wordt de reactie daarvan verdeeld over een grotere arm, en dus zijn de benodigde dwarskrachten kleiner.
Daardoor is de opgewekte weerstand in het water kleiner.
Bij zeilboten staat in principe het zeil schuin op de voortbeweging, en ook de luchtkracht staat daar schuin op. Er worden dus grote momenten opgewekt (je trekt je rot aan dat touw). Bij een langere boot wordt de reactie daarvan verdeeld over een grotere arm, en dus zijn de benodigde dwarskrachten kleiner.
Daardoor is de opgewekte weerstand in het water kleiner.
- Berichten: 1.449
Re: Snelheid zeilboot
Klazon zit goed. Het heeft alles te maken met de rompsnelheid die toeneemt bij toenemende bootlengte. Google daar maar eens op of lees oa hier.
Re: Snelheid zeilboot
Zeer verhelderend. Maar dat geldt dus niet exclusief voor zeilboten. Bovendien staat er niet dat langere boten harder kunnen, sterker nog er staat dat bij een langere boot de golfweerstand groter is (laatste alinea wiki). Er staat, dat in de buurt van de golfsnelheid (de snelheid waarbij de boot in zijn eigen golfdal ligt) de weerstand toeneemt. Dus niet dat de boot sneller is?
- Berichten: 1.449
Re: Snelheid zeilboot
Klopt.Maar dat geldt dus niet exclusief voor zeilboten.
Hier volg ik je niet helemaal. De weerstand neemt inderdaad sterk toe als de boot zijn rompsnelheid nadert, maar, aangezien de rompsnelheid hoger ligt bij grotere romp lengte kun je toch ook stellen dat een lang schip harder kan varen voor hij hier mee te maken krijgt. In zijn algemeenheid geldt dus wel degelijk, langere romp is hogere maximumsnelheid bij zelfde vermogen en gewicht en dergelijke.Bovendien staat er niet dat langere boten harder kunnen, sterker nog er staat dat bij een langere boot de golfweerstand groter is (laatste alinea wiki). Er staat, dat in de buurt van de golfsnelheid (de snelheid waarbij de boot in zijn eigen golfdal ligt) de weerstand toeneemt. Dus niet dat de boot sneller is?
Re: Snelheid zeilboot
Shimmy, lees het laatste stuk van de wikipagina eens goed. Er staat dat de langere boot meer weerstand heeft, dus zal hij een groter vermogen nodig hebben. Bovendien staat er, dat de kortere boot eerder over zijn 'golfsnelheid' heen kan gaan.
Ik ga er in mee dat bij die snelheid waarbij het golfdal volgend op de boeggolf precies in het midden van het schip valt, de weerstand hoog is. Maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat dat de maximale snelheid is.
Er zijn veel meer bepalende factoren. Ik kan zeggen dat een langere boot zwaarder is, of dat zijn stroomlijn voor zeer lage snelheden ongeschikt is.
Typerend voor zeilboten is het zeil. Dus als een langere zeilboot harder gaat dan een korte zoek ik het verschil in het zeilen. Wellicht dat iemand met zeilervaring hier meer over kan zeggen?
Ik ga er in mee dat bij die snelheid waarbij het golfdal volgend op de boeggolf precies in het midden van het schip valt, de weerstand hoog is. Maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat dat de maximale snelheid is.
Er zijn veel meer bepalende factoren. Ik kan zeggen dat een langere boot zwaarder is, of dat zijn stroomlijn voor zeer lage snelheden ongeschikt is.
Typerend voor zeilboten is het zeil. Dus als een langere zeilboot harder gaat dan een korte zoek ik het verschil in het zeilen. Wellicht dat iemand met zeilervaring hier meer over kan zeggen?
- Berichten: 1.449
Re: Snelheid zeilboot
Sorry, maar ik zie niet waar je op doelt, bovendien gaat het er in principe niet om welke boot de hoogste weerstand toename heeft bij overschrijden van de rompsnelheid, maar bij welke snelheid deze exponentiele weerstand toename optreed.Shimmy, lees het laatste stuk van de wikipagina eens goed. Er staat dat de langere boot meer weerstand heeft, dus zal hij een groter vermogen nodig hebben.
Dat is waar, we spreken dan over planeren en de regels veranderen dan volledig. Dit is een rede dat een speedbootje niet zo langwerpig hoeft te zijn als een kano of zeilboot. Feit is echter dat de meeste boten , van kano tot zeilboot, dit planeren bij normale omstandigheden niet weten te bereiken. Voor al deze gevallen geldt dus nog steeds per definitie, langer is sneller. Elke zeiler zal dat overigens ook beamen, het is een soort gulden regel binnen de sport met daarbij de benodigde ezelsbruggetjes om snel de maximale snelheid van je concurrent te kunnen berekenen.Bovendien staat er, dat de kortere boot eerder over zijn 'golfsnelheid' heen kan gaan.
Tja, maar verschillen in bijvoorbeeld gewicht waren bij de openingspost reeds uitgesloten.Er zijn veel meer bepalende factoren. Ik kan zeggen dat een langere boot zwaarder is, of dat zijn stroomlijn voor zeer lage snelheden ongeschikt is.
-
- Berichten: 9
Re: Snelheid zeilboot
de reden dat ik die vraag stel is omdat ik zelf een zeiler ben.
Volgens de formule zou de rompsnelheid van mijn boot 7,09 knopen moeten zijn, bij mijn weten heb ik mijn boot nog nooit weten planeren( 9ton staal laten planeren met een lange kiel lijkt me vrij onwaarschijnlijk) maar toch al 8 knopen gehaald...
zal volgende keer als ik ga zeilen eens letten op de boeg- en hekgolf en mijn bevindingen hier posten
Volgens de formule zou de rompsnelheid van mijn boot 7,09 knopen moeten zijn, bij mijn weten heb ik mijn boot nog nooit weten planeren( 9ton staal laten planeren met een lange kiel lijkt me vrij onwaarschijnlijk) maar toch al 8 knopen gehaald...
zal volgende keer als ik ga zeilen eens letten op de boeg- en hekgolf en mijn bevindingen hier posten
- Berichten: 1.449
Re: Snelheid zeilboot
Maar, ten opzichte van wat??? GPS snelheid?Volgens de formule zou de rompsnelheid van mijn boot 7,09 knopen moeten zijn, bij mijn weten heb ik mijn boot nog nooit weten planeren( 9ton staal laten planeren met een lange kiel lijkt me vrij onwaarschijnlijk) maar toch al 8 knopen gehaald...
Bovendien, de rompsnelheid is natuurlijk niet 1 absolute maximale snelheid, ezelsbruggetjes geven ook slecht een indicatie. Hij heeft een bepaalde bandbreedte waarbinnen de snelheid exponentieel toe neemt.
- Berichten: 1.449
Re: Snelheid zeilboot
excuus, laatste zin moest zijn:
Hij heeft een bepaalde bandbreedte waarbinnen de weerstand exponentieel toe neemt.
Hij heeft een bepaalde bandbreedte waarbinnen de weerstand exponentieel toe neemt.
-
- Berichten: 9
Re: Snelheid zeilboot
snelheid op het water, gemeten door een roterend wieltje dat zich onder de waterlijn bevind