Springen naar inhoud

Snelheid zeilboot


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jordwillo

    jordwillo


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2010 - 16:45

hallo,

ik heb ergens gelezen of gehoord, dat hoe groter de lengte op de waterlijn van een zeilboot is hoe sneller die gaat. dus bij 2 identieke boten(afgezien van de lengte dan) met hetzelfde zeiloppevlak zou de langste sneller moeten gaan.

Mijn intuÔti zou het omgekeerde voorspellen
Heeft iemand daar een verklaring voor?

mvg

Jord

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 december 2010 - 16:48

Het heeft iets te maken met de boeggolf die de boot veroorzaakt.
Hoe het precies zit weet ik niet meer, maar ik heb dat ooit gelezen in een boek over het ontwerpen van zeilboten.
De conclusie was in ieder geval hetzelfde, een langere boot kan een hogere snelheid halen.

#3


  • Gast

Geplaatst op 07 december 2010 - 09:34

Ik denk aan het volgende:
Bij zeilboten staat in principe het zeil schuin op de voortbeweging, en ook de luchtkracht staat daar schuin op. Er worden dus grote momenten opgewekt (je trekt je rot aan dat touw). Bij een langere boot wordt de reactie daarvan verdeeld over een grotere arm, en dus zijn de benodigde dwarskrachten kleiner.
Daardoor is de opgewekte weerstand in het water kleiner.

#4

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2010 - 13:49

Klazon zit goed. Het heeft alles te maken met de rompsnelheid die toeneemt bij toenemende bootlengte. Google daar maar eens op of lees oa hier.

#5


  • Gast

Geplaatst op 07 december 2010 - 16:39

Zeer verhelderend. Maar dat geldt dus niet exclusief voor zeilboten. Bovendien staat er niet dat langere boten harder kunnen, sterker nog er staat dat bij een langere boot de golfweerstand groter is (laatste alinea wiki). Er staat, dat in de buurt van de golfsnelheid (de snelheid waarbij de boot in zijn eigen golfdal ligt) de weerstand toeneemt. Dus niet dat de boot sneller is?

#6

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2010 - 17:55

Maar dat geldt dus niet exclusief voor zeilboten.

Klopt.

Bovendien staat er niet dat langere boten harder kunnen, sterker nog er staat dat bij een langere boot de golfweerstand groter is (laatste alinea wiki). Er staat, dat in de buurt van de golfsnelheid (de snelheid waarbij de boot in zijn eigen golfdal ligt) de weerstand toeneemt. Dus niet dat de boot sneller is?

Hier volg ik je niet helemaal. De weerstand neemt inderdaad sterk toe als de boot zijn rompsnelheid nadert, maar, aangezien de rompsnelheid hoger ligt bij grotere romp lengte kun je toch ook stellen dat een lang schip harder kan varen voor hij hier mee te maken krijgt. In zijn algemeenheid geldt dus wel degelijk, langere romp is hogere maximumsnelheid bij zelfde vermogen en gewicht en dergelijke.

#7


  • Gast

Geplaatst op 07 december 2010 - 18:19

Shimmy, lees het laatste stuk van de wikipagina eens goed. Er staat dat de langere boot meer weerstand heeft, dus zal hij een groter vermogen nodig hebben. Bovendien staat er, dat de kortere boot eerder over zijn 'golfsnelheid' heen kan gaan.
Ik ga er in mee dat bij die snelheid waarbij het golfdal volgend op de boeggolf precies in het midden van het schip valt, de weerstand hoog is. Maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat dat de maximale snelheid is.
Er zijn veel meer bepalende factoren. Ik kan zeggen dat een langere boot zwaarder is, of dat zijn stroomlijn voor zeer lage snelheden ongeschikt is.
Typerend voor zeilboten is het zeil. Dus als een langere zeilboot harder gaat dan een korte zoek ik het verschil in het zeilen. Wellicht dat iemand met zeilervaring hier meer over kan zeggen?

#8

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2010 - 18:33

Shimmy, lees het laatste stuk van de wikipagina eens goed. Er staat dat de langere boot meer weerstand heeft, dus zal hij een groter vermogen nodig hebben.

Sorry, maar ik zie niet waar je op doelt, bovendien gaat het er in principe niet om welke boot de hoogste weerstand toename heeft bij overschrijden van de rompsnelheid, maar bij welke snelheid deze exponentiele weerstand toename optreed.

Bovendien staat er, dat de kortere boot eerder over zijn 'golfsnelheid' heen kan gaan.

Dat is waar, we spreken dan over planeren en de regels veranderen dan volledig. Dit is een rede dat een speedbootje niet zo langwerpig hoeft te zijn als een kano of zeilboot. Feit is echter dat de meeste boten , van kano tot zeilboot, dit planeren bij normale omstandigheden niet weten te bereiken. Voor al deze gevallen geldt dus nog steeds per definitie, langer is sneller. Elke zeiler zal dat overigens ook beamen, het is een soort gulden regel binnen de sport met daarbij de benodigde ezelsbruggetjes om snel de maximale snelheid van je concurrent te kunnen berekenen.

Er zijn veel meer bepalende factoren. Ik kan zeggen dat een langere boot zwaarder is, of dat zijn stroomlijn voor zeer lage snelheden ongeschikt is.

Tja, maar verschillen in bijvoorbeeld gewicht waren bij de openingspost reeds uitgesloten.

Veranderd door shimmy, 07 december 2010 - 18:42


#9

jordwillo

    jordwillo


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2010 - 19:42

de reden dat ik die vraag stel is omdat ik zelf een zeiler ben.

Volgens de formule zou de rompsnelheid van mijn boot 7,09 knopen moeten zijn, bij mijn weten heb ik mijn boot nog nooit weten planeren( 9ton staal laten planeren met een lange kiel lijkt me vrij onwaarschijnlijk) maar toch al 8 knopen gehaald...
zal volgende keer als ik ga zeilen eens letten op de boeg- en hekgolf en mijn bevindingen hier posten ;)

#10

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2010 - 19:46

Volgens de formule zou de rompsnelheid van mijn boot 7,09 knopen moeten zijn, bij mijn weten heb ik mijn boot nog nooit weten planeren( 9ton staal laten planeren met een lange kiel lijkt me vrij onwaarschijnlijk) maar toch al 8 knopen gehaald...

Maar, ten opzichte van wat??? GPS snelheid?

Bovendien, de rompsnelheid is natuurlijk niet 1 absolute maximale snelheid, ezelsbruggetjes geven ook slecht een indicatie. Hij heeft een bepaalde bandbreedte waarbinnen de snelheid exponentieel toe neemt.

Veranderd door shimmy, 07 december 2010 - 19:51


#11

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2010 - 20:18

excuus, laatste zin moest zijn:
Hij heeft een bepaalde bandbreedte waarbinnen de weerstand exponentieel toe neemt.

#12

jordwillo

    jordwillo


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2010 - 12:32

snelheid op het water, gemeten door een roterend wieltje dat zich onder de waterlijn bevind

Veranderd door jordwillo, 08 december 2010 - 12:33






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures