[schoolopdracht] Werking UV-filter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[schoolopdracht] Werking UV-filter

hai,

ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen hoe een uv-filter in een zonnebril werkt?

Ik ga voor een opdracht voor school zonnebrillen testen op hun kwaliteit en dat houdt onder andere in in welke mate ze uv-licht tegenhouden. Het testen daarvan is geen probleem maar ik kan nergens vinden op welke manier dit Uv-licht wordt tegen gehouden

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [schoolopdracht] Werking UV-filter

Volgens mij houd glas zowiezo al erg goed UVB en C tegen (UVA komt er nog doorheen, de minst schadelijke. UVB en C wordt ook al voor het grootste deel tegen gehouden door de ozonlaag. Je auto ruit houd al zo'n 95-99% van de erg schadelijke UV straling tegen. Dus ik denk dat het glas in je zonnebril dat van nature al erg goed doet. Polarisatie hou voornamelijk glittering tegen dat van het wateroppervlak weg kaatst. Weerspiegeling in het algemeen heb je nodig voordat het polaroid filter werkt. Sommige zonnebrillen worden van polycarbonaat gemaakt wat nog beter uv tegenhoud dan glas.

Ik kon verder op internet niet vinden welke stof in de zonnebril UVB tegenhoud. (het gaat om UVB A is onschadelijk en C wordt door de atmosfeer voornamelijk tegengehouden.)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [schoolopdracht] Werking UV-filter

van zonnebrillen weet ik weinig vanaf, maar ooit heb ik eens een commercial gezien, waar men 'millitaire' zonnebril verkochte.

blijkbaar nam men de kennis van een arend oog over.

(een arend kan op 200 m -geloof ik- tegen de zon in, een prooi zijn)

werking van de arend(?):

het oog is op gedeelt in 'bolletjes', met special vloeistof.

wanneer het licht tegen het oog kaatst, wordt het licht 'gediffusioneerd'

(zeg ik dat goed ?). dus, het licht wordt in een spectrum verdeelt (rood-geel-groen-blauw-...) en het vloeistof filtert al de schadelijke straling weg, zodat er een zuivere en veilig mogelijkheid bestaat, om te kijken.

maar voor een zonnebril, met deze technologieën.... I'm sorry

-ik denk dat het te maken heeft met de 'lagen'. hoe dikker de lagen, hoe dikker het glas wordt... (zie lasbril)-
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [schoolopdracht] Werking UV-filter

De uv-straling heeft de juiste golflengte en raakt de elektronen van de bril. Daardoor kaatst de uv straling terug en gaat de rest van het licht door.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [schoolopdracht] Werking UV-filter

Phillip schreef:van zonnebrillen weet ik weinig vanaf, maar ooit heb ik eens een commercial gezien, waar men 'millitaire' zonnebril verkochte.

blijkbaar nam men de kennis van een arend oog over.

(een arend kan op 200 m -geloof ik- tegen de zon in, een prooi zijn)
Bedoel je niet toevallig de eagle eye zonnebrillen zoals ze worden verkocht op tell sell? Dat het een leuke zonnebril is dat klopt. De kwaliteit zal wel te wensen over laten. En tegenwoordig is een zonnebril een zonnebril. Elke houd voldoende UV straling tegen. Dat er wel degelijk een verschil zit in zonnebrillen dat hoor je mij niet ontkennen. (brillen om de schittering van het water tegen te gaan tijdens het vissen bijvoorbeeld)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [schoolopdracht] Werking UV-filter

De uv-straling heeft de juiste golflengte en raakt de elektronen van de bril. Daardoor kaatst de uv straling terug en gaat de rest van het licht door.


Bijna goed: de UV straling wordt geabsorbeerd door de electronen in de bril (eigenlijk: in een speciale dunne verflaag op het brillenglas). De electronen geven vervolgens wat warmte af, en dat gaat heeeeel erg snel, en dan zijn ze weer terug in hun begintoestand. Daarna kunnen ze weer UV licht absorberen en zo gaat dat altijd maar door.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [schoolopdracht] Werking UV-filter

De kwaliteit zal wel te wensen over laten. En tegenwoordig is een zonnebril een zonnebril
het kan uiteraard wel allemaal reklame zijn, hoor

maar er zijn speciale 'zonnebrillen', ook zonne-kappen voor piloten als voor astronauten. dat weet ik zekers.

of er daar een site van bestaat :shock:

't is millitair geheim.

euh.. een zonnebril van 25€ of ne zonnebril van 500€ (ik zeg maar zo iets), maar er zal wel verschil zijn, hoor
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [schoolopdracht] Werking UV-filter

laatste reactie, mocht je daarna deze discussie nog door willen zetten dan in een nieuw draadje:

Dat er verschil is dat hoor je mij ook bevestigen (speciale zonnebril voor bij het vissen [ zie mijn vorige post]). Tel-sell en aanverwanten verkopen stuk voor stuk dingen die niet doen wat ze zeggen (of eigenlijk insinueren, zo komen ze er ook mee weg) Er zit altijd wel een groot haakje danwel oogje aan het product wat ze dan net in de reclame niet hebben genoemd.

Nu weer on-topic: Elmo's uitleg lijkt me voldoende.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer