Springen naar inhoud

Elektromotor

• Log in om te kunnen reageren

fysicanerd

fysicanerd

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2010 - 19:47

Kan iemand me uitleggen hoe een electromotor (gelijkstroom) werkt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2010 - 19:51

http://en.wikipedia.org/wiki/DC_motor

Voor betere info zul je moeten specifieker zijn. Welk type DC-motor, wat heb je zelf al gedaan en welk gedeelte begrijp je niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

fysicanerd

fysicanerd

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2010 - 20:02

Het simpelste type motor is al goed, ik wil gewoon het principe snappen. Ik snap heel het motor-gedoe niet, ik heb nog niets daarvan geleerd op school maar ik wil niet wachten tot volgend jaar om het te leren als het ook sneller kan.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2010 - 20:21

Wel, het principe is dat je bijna altijd ervoor zorgt dat een geinduceerde magneet op de as dezelfde magnetische pool vormt als een permanente magneet die vast zit aan de behuizing. Hierdoor duwen ze elkaar weg, en draait de motor verder, waarna er weer gewisseld wordt van pool en dezelfde polen weer tegenover elkaar staan, en hij weer verder draait, enz.

Het simpelste is een Brushed DC motor, deze zijn al het oudst.

Zie http://en.wikipedia...._electric_motor
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

fysicanerd

fysicanerd

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2010 - 17:57

Maar als er dan gewisseld wordt van pool, dan is het toch geen gelijkstroom-motor meer, dan is het wisselstroom.
En bij wisselstroom wordt er toch veel te snel van pool veranderd om de motor de kans te geven om bij te draaien? Dat principe snap ik dus ook niet.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 december 2010 - 19:02

Het heet een gelijkstroommotor omdat hij met gelijkstroom wordt gevoed.
Dat binnen het anker de stroom steeds omdraait is een andere zaak.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2010 - 19:50

Maar als er dan gewisseld wordt van pool, dan is het toch geen gelijkstroom-motor meer, dan is het wisselstroom.

Punt is dat je zonder een wisselende stroomsterkte (NB, dat is niet per se een wisselstroom) geen steeds veranderend magneetveld hebt. Met slechts een constant magneetveld kun je éénmaal iets aantrekken, en dan houdt de beweging op.

En bij wisselstroom wordt er toch veel te snel van pool veranderd om de motor de kans te geven om bij te draaien?

dat valt nogal mee. Bij de typische lichtnetfrequentie van 50 Hz (50 herhalingen per seconde) en 60 seconden in een minuut draait een typische motor 50 x 60 = 3000 toeren per minuut. Niet direct een buitenissig getal toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

fysicanerd

fysicanerd

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2010 - 19:28

De hoe frequenter de ompoling, hoe sneller de motor draait? Heeft dat dan niet met de stroomsterkte of spanning te maken?
En als de gelijkstroom wordt omgezet in wisselstroom in de motor zelf, kan je hem dan ook niet direct voeden met wisselstroom?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 december 2010 - 20:01

Volgens mij heb je nog niet helemaal door hoe die motor werkt.

ElectricRay

ElectricRay

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2010 - 22:49

Hoi Iedereen.

Ik ben nieuw hier op het forum en werk toevallig al jaren met elektro motoren en generatoren daarnaast ben ik ook
nog eens een freak van wis en natuurkunde dus dacht ik liaat ikme aan melden.

Nou elektromtoren kun je laten draaien op twee manieren met wisselstroom AC en gelijkstroom DC. Handig om te onthouden is dit:

DC draaid door afstoten/aantrekken van magnetiche velden.

AC draaid door kleving van magnetische velden.

De DC motor is mechanisch op zodanige manier gebouwd dat wanner er stoom vloeid door de stator polen en rotor polen gelijk zijn, (dus bijv Noord en Noord), deze stoten elkaar dus af. Nu ontstaat er een koppel en de as gaat draaien. De volgende stator spoel is Zuid en wil de roter spoel aan trekken wanneer de rotor spoel bij de Zuid stator spoel is wordt de stroom srichting door de stator spoel omgedraaid. Doordaat deze stroomrichting omgedraaid wordt draaid het magnetisch veld en wordt dus een Noord in het voorbeeld. Dit heeft weer als gevolg dat hij de rotor van zich af wilt duwen. Doordaat de rotor al beweging had wordt hij door gedraaid. De rotor krijgt dus heel de tijd een zetje in de vorm van magnetische energie. Dit omdraaien van de stroomrichting wordt gedaan door de commutator

De AC motor is iets ingewikkelder maar ik ga me best doen.
De rotor van een AC-motor (in dit voorbeeld asynchrone motor) bestaat uit een kortgesloten geleidende kooi, met als belangrijke opmerking het is eigenlijk een spoel. De stator bezit ook weer spoelen welke op een speciale manier geschakeld staan. Een AC stroom van 50 Herz houdt in dat de stroom 50 keer per seconde van +max naar -max gaat. Belangrijk is deze veranderdd en dit betekend dat ook het magneetveld van de stator "Het stator draaiveld" veranderd. Het draaid rond vandaar draaiveld door dit veranderend veld wordt er in de rotorkooi een stroom geinduceerd hierdoor ontstaat er in de rotor ook een magnetisch met als gevolg dat de rotor mee wilt gaan draaien met het stator veld.

Het zijn dus twee verschillende principes De DC motor een idee van Michael Faraday en de AC motor een idee van de geniale Nikolai Tesla, Faraday was ook geniaal trouwens sorry ;)

Nou ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt en ik je het niet te verwarrend hebt gemaakt.

groetjes Ray

fysicanerd

fysicanerd

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2010 - 19:59

De DC motor snap ik nu wel maar de AC motor nog niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures