Voortplanting van het licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Voortplanting van het licht

Kan iemand me uitleggen waarom dat licht geen wrijving ondervindt en waarom de lichtstralen vertragen als ze door glas gaan, en zodra ze eruit komen versnellen zonder dat er enige kracht op de fotonen inwerkt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Voortplanting van het licht

In het medium wordt het foton geabsorbeerd door een atoom, en even later zendt dat atoom weer een foton uit. Dat tijdsverschil is de bron van de vertraagde voortplanting. Zie bijvoorbeeld deze post (NB de applet heeft een nieuwe URL: http://www.walter-fendt.de/ph14nl/huygenspr_nl.htm )

Berichten: 15

Re: Voortplanting van het licht

Ik heb ergens gehoord dat dit te maken zou hebben met electro-magnetische verstoringen, die uitleg snapte ik niet dus vroeg ik het op dit forum, maar in deze uitleg komt geen electro-magnetische verstoring voor. Was die uitleg dan fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Voortplanting van het licht

Ik zou niet weten wat er bedoeld wordt met "elektro-magnetische verstoring", dus ik kan niet zeggen of het "fout" is of niet..

Echter de uitleg gegeven door jkien komt wel aardig in de buurt van wat het moet zijn. Goed genoeg voor iemand die er niet veel van weet in ieder geval :-)

Er zijn wel (elektrische, magnetische of elektro-magnetische) verstoringen die je aan een materiaal kan aanbrengen, waardoor de brekingsindex van het materiaal verandert, en dus de voortplantingssnelheid van het licht aanpast, maar dat heeft meer met materiaal-eigenschappen te maken dan met het licht zelf.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Voortplanting van het licht

Kan iemand me uitleggen waarom dat licht geen wrijving ondervindt...


De rustmassa
\(m_0\)
van een foton is ook 0, en
\(\vec F = m \vec a\)
. Als je dat beschouwt en weet dat wrijving een kracht is, kan je je misschien wel inzien dat er geen wrijving werkt op licht.

Al is het gevaarlijk om klassieke mechanica toe te passen op licht. Wrijving is typisch iets voor voorwerpen van macroscopische afmetingen, en daar past de aard van licht niet bij: licht heeft immers een duaal karakter en is zowel te beschrijven als een elektromagnetische golf, als een deeltje met een impuls. Het feit dat een foton geen massa heeft, betekent echter niet dat het geen energie bezit.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Voortplanting van het licht

Voor een optisch dichter medium moet de structuur een zekere regelmaat hebben.

Dit merk je bij de cornea van het oog, als deze vocht opneemt ( eudeem) dan wordt deze troubel.

Dit is mij eens geleerd.

Hieruit heb ik zelf de theorie beredeneerd dat het licht afgebogen wordt door , of de atoomkern door gravitatie, ofwel de ladingen van de kern en elektronen.

Het licht legt dan een gebochelde weg af door het optisch dichter medium en behoudt zijn snelheid, maar door de langere weg doet het licht er langer over.

Is de structuur van het medium onregelmatig, dan wordt het licht geabsorbeerd, of eigenlijk gevangen in de onregelmatige baan door het medium heen. Zo zou zelfs de kleur van een stof mogelijk verklaard kunnen worden.

De lichtsnelheid in het medium hoeft dan ook niet per se in de pas te lopen met de brekingsindex.

Zelf heb ik namelijk nogal moeite met de theorie van vasthouden van de "fotonen"en even later weer uitzenden, komt mij niet natuurlijk over.

Maar bedenk dat dit mijn eigen theorie is , waar ook de nodige kritiek op zal zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Voortplanting van het licht

jadatis schreef:Zelf heb ik namelijk nogal moeite met de theorie van vasthouden van de "fotonen"en even later weer uitzenden, komt mij niet natuurlijk over.

Maar bedenk dat dit mijn eigen theorie is , waar ook de nodige kritiek op zal zijn
Er zijn wel meer dingen in de natuurkunde die onnatuurlijk overkomen, maar dat is nou eenmaal zo.

Theorieën worden niet bedacht door maar wat in het wilde weg te gaan speculeren hoe de dingen zouden kunnen zijn en worden niet gebaseerd op datgene wat het meest natuurlijk overkomt.

Theorieën worden bedacht en geverifieerd op basis van experimenten. Dus als jij geen manier kunt noemen om jou theorie te testen heeft het geen enkele zin om er over te gaan discussiëren.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Voortplanting van het licht

@jadatis: kun je de volgende keer iets meer moeite steken in het formuleren van je posts? Wanneer je jezelf aanleert om in correct Nederlands te formuleren, haal je zelf al veel gedachtekronkels uit je eigen theorie. Bovendien nodigt het eerder andere mensen uit om je bericht aandachtig te lezen, want zo'n onverzorgd bericht wordt vaak niet serieus genomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Voortplanting van het licht

Ik dacht toch dat ik het zo bondig mogelijk geschreven had, en heb zelf maar een hinderlijk spellingsfoutje gevonden, dat ik niet meer kon veranderen, Stop moest stof zijn.

Maar ik zal me eerst eens beter in de absorbeer en uitzend theorie inlezen, en dan in de Theorie ontwikkeling afdeling een topic er over openen.

Reageer