Springen naar inhoud

Elektrische schakeling

• Log in om te kunnen reageren

6wewia

6wewia

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2010 - 21:46

Ok, ik we moeten dus Rac (= de weerstand tussen de knopen A en C) bepalen.
De 1e bijlage bevat onze opgave. Alle weerstanden zijn er gelijk aan R.
De 2e bijlage bevat een vereenvoudiging van het gevraagde circuit (via 2 Y-Dtransformaties, nl. van ADE en BCE) en deze vereenvoudiging klopt al zeker. Kan iemand me helpen om de gevraagde weerstand te bepalen?
Ik weet niet of die 2e bijlage het makkelijker maakt of nodig is, want ik probeerde maar wat...

Bijgevoegde miniaturen

• Naamloos.jpg
  • Naamloos2.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 december 2010 - 23:37

Kijk eens goed naar je eerste plaatje. Tussen B en C zit geen weerstand. Het is dus feitelijk 1 knooppunt. En dat maakt het toch wel wat makkelijker.
Is E trouwens een knooppunt, of een kruising? Als het een knooppunt is, dan is dat niet goed aangegeven.

6wewia

6wewia

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2010 - 00:06

E is een knooppunt, wat het net zo moeilijk maakt voor me.

En nog een opmerking over het eerste plaatje... Ik heb er per ongeluk B en D van plaats verwisseld. (Maakt op zich niet veel uit, maar anders klopt de 2e bijlage niet.)

Veranderd door 6wewia, 07 december 2010 - 00:07

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2010 - 08:52

Ik verwijs naar het eerste plaatje. B en C zijn zonder weerstand met elkaar verbonden dus weerstand Reb en Rec staan parallel. Stel Uc = 0. Je kunt nu alle stromen uitdrukken in de spanningen Ua, Ud en Ue. Met behulp van Kirchhoffs stroomwet kun je Ud en Ue uitdrukken in Ua, en daarmee de stromen uitdrukken in Ua. Ua/Ia de gezochte weerstand.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 december 2010 - 09:34

E is een knooppunt, wat het net zo moeilijk maakt voor me.

Was wel handig geweest als je dat ook zo had getekend.
Maar goed, probeer het schema eens opnieuw te tekenen, met gebruikmaking van het feit dat B en C (of D en C) ťťn punt zijn.

6wewia

6wewia

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2010 - 12:17

Bedankt! Het is me gelukt. Ik maakte het eigenlijk gewoon veel te moeilijk ;)
Ik heb niet echt 1 van jullie methodes gebruikt, maar door jullie keek ik wel weer naar bijlage 1 waardoor ik plots de oplossing zag.

Ik heb gewoon op de driehoek ADE (bijlage 1) Y-Deltatransformatie gedaan en dan kan je alles zien als een combinatie van serie- en parallelschakelingen en dan is het oplossen slechts triviaal...

Erg bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures