Hulp nodig met studiekeuze: farmaceutische wetenschappen

Reageer
Berichten: 6

Hulp nodig met studiekeuze: farmaceutische wetenschappen

Hallo,

Ik zit momenteel in mijn laatste jaar secundair onderwijs en doe wetenschappen met 6u wiskunde. Zoals vele medeleerlingen zit ik met de moeilijke vraag: wat wil ik voor mijn toekomst?

Ik heb al veel bronnen geraadpleegd en heb iets gevonden wat me interesseerde, namelijk farmaceutische wetenschappen. Maar ik twijfel nog want ik zit met nog enkele prangende vragen. Ik heb een lijstje gemaakt waar ik graag een antwoord op zou willen hebben.

- Van sommige mensen heb ik gehoord dat farmacie een even zware studie is als geneeskunde, klopt dit? Want dit schrikt me zeer fel af.

- Nu ik nog in het secundair onderwijs zit, moet ik al zeer hard leren om een 7/10 te halen op een toets van fysica, chemie of biologie. De leerstof op universitair vlak is nog veel meer, zou ik dit dan wel aankunnen als ik nu al zoveel moet leren?

- Is er echt zoveel leerstof waardoor je dag en nacht moet leren? Of heeft men ook nog tijd voor ontspanning en uitgaan? Want ik zou graag op kot willen gaan, maar niet alleen om te leren. Ik feest zeer graag en wil dus ook zeer zeker van het uitgaansleven proeven!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de zoektocht naar een antwoord ;)

Alvast bedankt!!!

Berichten: 411

Re: Hulp nodig met studiekeuze: farmaceutische wetenschappen

Hallo,

Ik weet niet van waar je afkomstig bent maar ik zal je vertellen hoe het in Gent is.

- Farmacie wordt inderdaad beschouwd als een redelijk zware studie, alhoewel ik eigenlijk van mening ben dat je studies moeilijk kan vergelijken, het hangt allemaal af van je interesses en capaciteiten. Overigens weet ik eigenlijk niet of je geneeskunde de eerste jaren wel als een 'superzware' studie kan beschouwen. In Gent is het namelijk zo dat de studenten geneeskunde zeer weinig lesuren hebben in vergelijking met vele andere studies (in farmacie heb je veel meer uren les). Door die vrije uren kunnen ze natuurlijk meer ontspannen, feesten, leren, etc. en in dat opzicht weet ik eigenlijk niet hoe je de ene studie 'zwaarder' moet inschatten dan de andere..

Ik denk dat het moeilijke bij geneeskunde dan ook gewoon ligt bij het feit dat het lang studeren is en dat het misschien wel wat moeilijker wordt naarmate je verder zit in de studie.

- Het is moeilijk om je punten te beoordelen omdat dit natuurlijk allemaal afhangt van de school waarin jij nu zit en van welke leraar je les hebt, dit kan enorm verschillen. Maar zoals het cliché zegt: wie gemotiveerd is, kan (bijna) alles. Als je dus erg gemotiveerd bent om die studie te doen, moet je zeker niet teveel twijfelen.

- Tijd om te ontspannen, feesten, etc. heb je natuurlijk altijd zolang je alles goed plant. Natuurlijk is dit voor de ene studierichting al wat gemakkelijker te plannen dan voor de andere richting (je hebt richtingen met ca. 17 uren, en je hebt er met ca. 36..). Dag en nacht leren moet je zeker niet doen, dat is helemaal niet goed. Slaapt komt op de eerste plaats. Wie moe is zal minder goed kunnen leren dan iemand die uitgeslapen is.

PS: Ik studeer geen geneeskunde, noch farmacie, maar ik ken wel een heleboel mensen die één van beide richtingen doen.

Succes met je keuze!

Berichten: 6

Re: Hulp nodig met studiekeuze: farmaceutische wetenschappen

Heel fel bedankt! Dit heeft mij al heel wat wijzer gemaakt ;)

btw ik ben van Limburg, maar ik ben wel van plan om in Gent of Antwerpen te gaan studeren ;)

Berichten: 1

Re: Hulp nodig met studiekeuze: farmaceutische wetenschappen

@Tempus

Ik ben Steven en werk bij de Radboud Universiteit in Nijmegen (en nee, dus niet geheel objectief). Wat ik alleen wilde toevoegen: het kleinschalige waar je het over hebt, klopt wel maar kan ook verschillen per opleiding. Mocht je specifieke vragen hebben, dan kan je die via Hyves, Twitter en Facebook stellen aan mij. Ik zal hier geen links plaatsen, maar die kan je rechtsboven vinden op de site van Studereninnijmegen.nl

Groeten,

Steven

Berichten: 4

Re: Hulp nodig met studiekeuze: farmaceutische wetenschappen

Hey,

ik weet niet of je keuze nu al vaststaat, maar ik studeer farmacie in Gent. Ik zit nu in m'n 2e jaar en het is inderdaad een studie die niet te onderschatten is (heel veel les en ook veel practicum, dus fysiek is het ook vrij zwaar). Maar, als je geïnteresseerd bent in wetenschappen (vooral chemie!), dan kom je er wel. Je moet er natuurlijk wel voor werken. En je hoeft ook geen schrik te hebben voor slechte punten voor chemie, fysica, bio... ikzelf had enorm slechte punten voor deze vakken (vooral chemie), maar dat lag het duidelijk aan de leerkracht. Je begint vanaf 0 bij al deze vakken, maar het gaat natuurlijk wel snel vooruit. Als je je cursussen een beetje bijhoudt, komt het wel in orde.

Reageer