Hoe zorgt zetmeel voor de dikte in een product?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Hoe zorgt zetmeel voor de dikte in een product?

Hallo beste mensen,

ik vraag me af hoe zetmeel voor de dikte in een product zorgt. Ik weet dat het komt doordat het zetmeel water opneemt, maar ik vraag me af hoe dit precies in zijn werk gaat en of er een reactievergelijking bij is.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe zorgt zetmeel voor de dikte in een product?

Bedoel je dikte geven aan een voedingsproduct via een bindmiddel?
Starch (=Zetmeel) becomes soluble in water when heated. The granules swell and burst, the semi-crystalline structure is lost and the smaller amylose molecules start leaching out of the granule, forming a network that holds water and increasing the mixture's viscosity.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 16

Re: Hoe zorgt zetmeel voor de dikte in een product?

ja dat bedoelde ik. Want op internet staat dat door water toe te voegen een hogere vicositeit ontstaat, maar dit betekent toch dat door water toe te voegen de vloeistof juist minder dik wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe zorgt zetmeel voor de dikte in een product?

Als de viscositeit stijgt stijgt de stroperigheid. Het hele boeltje wordt dus een stuk minder vloeibaar wat de dikte ervan ten goede komt.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 16

Re: Hoe zorgt zetmeel voor de dikte in een product?

dankjewel!

Berichten: 11

Re: Hoe zorgt zetmeel voor de dikte in een product?

zetmeel bestaat uit een polymere structuur van suikers,

suikers hebben hydroxyl groepen (OH) water is H2O. de hydroxyl groepen kunnen dus waterstofbruggen vormen als ze in aanraking komen met water. de viscositeit van een zetmeel mengsel stijgt gedeeltelijk door de vorming van waterstofbruggen.

Een ander effect dat verantwoordelijk is voor de viscositeitssteiging van een zetmeel oplossing is de zwelling van het polymeer. als het zetmeel polymeer als poeder in een pakje/potje zit zijn de moleculen zetmeel tamelijk ijle kluwes, wat wil zeggen dat er buiten wat interactie met eigen hydroxylgroepen geen andere molecullen tussen zitten. wanneer water wordt toegevoegd kunnen de ketens bevochtigd raken. door de temperatuur en het oplosmiddel demate op elkaar af te stemmen ontstaat het "teta" oplosmiddel, deze staat betekent dat het molecuul volledig ontplooid is en zijn maximale volume heeft aangenoemen. natuurlijk hoeft deze optimale staat niet van toepassing te zijn, maar het is goed in te beelden dat wanneer het molecuul zwelt, er meer interactie zal plaats vinden tussen de verschillende moleculen. Hierdoor neemt de viscositeit toe. vergelijk het als 3 tennisballen in een emmer of 3 voetballen in een emmer.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Hoe zorgt zetmeel voor de dikte in een product?

Dat laatste, het feit dat zetmeel een polymeer is, is dé oorzaak. Een oplossing die dezelfde massa aan suikers zou bevatten heeft immers een significant lagere viscositeit, maar zal juist meer waterstofbruggen laten zien.

Overigens: "Theta-conditie" betekent overigens niet dat het polymeer zijn meest uitgestrekte vorm bezit. Onder theta-condities komt de conformatie van de polymeren overeen met een random coil. Dit is compacter dan de "self-avoiding walk" conformatie die polymeren in een goed oplosmiddel ondervinden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer