Vectorruimte over een bepaald veld

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Vectorruimte over een bepaald veld

In mijn curcus staat er het volgende:

We spreken van een vectorruimte V,+,. over het veld F.

Wanneer geen twijfel mogelijk is over welk veld het gaat hoeven we het niet te vermelden.

voorbeeld

R^2,+,. uiteraard over het veld R

Waarom is dit zo (R slaat op Reeële getallen)?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vectorruimte over een bepaald veld

Waarom is dit zo
Waarschijnlijk omdat je vooral met reële vectorruimten werkt, zoals R² of R³ over R.
(R slaat op Reeële getallen)?
Klopt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vectorruimte over een bepaald veld

dendenden92 schreef:In mijn curcus staat er het volgende:

We spreken van een vectorruimte V,+,. over het veld F.

Wanneer geen twijfel mogelijk is over welk veld het gaat hoeven we het niet te vermelden.

voorbeeld

R^2,+,. uiteraard over het veld R

Waarom is dit zo (R slaat op Reeële getallen)?
Omdat de notatie R^2 al direct aangeeft dat je het over het veld R hebt. Als je een vectorruimte over een ander veld hebt

dan zou het nogal raar zijn om deze vectorruimte met R^2 aan te geven.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vectorruimte over een bepaald veld

Math-E-Mad-X schreef:Omdat de notatie R^2 al direct aangeeft dat je het over het veld R hebt. Als je een vectorruimte over een ander veld hebt

dan zou het nogal raar zijn om deze vectorruimte met R^2 aan te geven.
Dat volg ik toch niet helemaal... De R² hierin is inderdaad de vectorruimte en omdat men dit bijna altijd over het veld R zal nemen (zoals ook R³ over R of zelfs gewoon R over R), wordt dat veld niet vermeld. Het is echter ook mogelijk R² over het veld Q te beschouwen - of eender welk veld K. Als men afwijkt van R als veld, zal het veld daarom meestal wel vermeld worden, maar R wordt stilzwijgend weggelaten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Vectorruimte over een bepaald veld

Dat volg ik toch niet helemaal... De R² hierin is inderdaad de vectorruimte en omdat men dit bijna altijd over het veld R zal nemen (zoals ook R³ over R of zelfs gewoon R over R), wordt dat veld niet vermeld. Het is echter ook mogelijk R² over het veld Q te beschouwen - of eender welk veld K. Als men afwijkt van R als veld, zal het veld daarom meestal wel vermeld worden, maar R wordt stilzwijgend weggelaten.


Dat is nu net hetgeen wat ik er niet aan begrijp ;) !

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vectorruimte over een bepaald veld

Wat begrijp je er niet aan?

Een vectorruimte is een verzameling V (zoals R² of R³, maar het kan ook een heel andere verzameling zijn) waarvan de elementen de 'vectoren' zijn, samen met een getalverzameling (of veld, ook wel lichaam genoemd in Nederland) F waarvan de elementen de 'scalairen' zijn.

Als dat veld de reële getallen zijn (dus R), dan spreek je van een reële vectorruimte en dat zal in jouw geval meestal zo zijn. Hoewel je dus in principe moet vermelden welk veld je bij de verzameling V gebruikt, wordt dat vaak gewoon verzwegen wanneer het over de reële getallen gaat.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vectorruimte over een bepaald veld

Dat volg ik toch niet helemaal... De R² hierin is inderdaad de vectorruimte en omdat men dit bijna altijd over het veld R zal nemen (zoals ook R³ over R of zelfs gewoon R over R), wordt dat veld niet vermeld. Het is echter ook mogelijk R² over het veld Q te beschouwen - of eender welk veld K. Als men afwijkt van R als veld, zal het veld daarom meestal wel vermeld worden, maar R wordt stilzwijgend weggelaten.
Uiteraard kan dit, maar waarom zou je het dan in godsnaam nog R^2 noemen? Als je R^2 als vectorruimte over Q beschouwt krijg je namelijk een oneindig-dimensionale vectorruimte. Bijvoorbeeld de vectoren (1, 0) en (Pi , 0) zouden dan lineair onafhankelijke vectoren worden, wat de notatie nodeloos ingewikkeld maakt.

Okee, misschien dat je dit wel tegen zou komen in een opgave, maar dan is het wel een opgave die expres op deze wijze geformuleerd is om het ingewikkeld te maken.

Echter, als je ooit in de praktijk een oneindig-dimensionale vectorruimte over Q nodig hebt, dan zie ik geen enkele reden waarom je deze de naam R^2 zou willen geven.

In het algemeen geldt dat als je een n-dimensionale vetorruimte over het veld F hebt, deze wordt aangegeven met F^n.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vectorruimte over een bepaald veld

Uiteraard kan dit, maar waarom zou je het dan in godsnaam nog R^2 noemen?
Je noemt het nog R² omdat je vectoren nog steeds uit R² komen, natuurlijk... Dat is onafhankelijk van het veld.
In het algemeen geldt dat als je een n-dimensionale vetorruimte over het veld F hebt, deze wordt aangegeven met F^n.
Volgens mij verwar jij nog steeds de vectorruimte (die inderdaad van de vorm F^n kan zijn, met F een veld - maar dat hoeft niet!) met het veld waarover je de vectorruimte beschouwt. De vectorruimten die jij hier aanhaalt, zijn maar een deel van de mogelijke vectorruimten ('coördinatenruimten', zo je wil). De vectorruimte van de continue functies, van mxn-matrices, van ... zijn ook vectorruimten die je, opnieuw, over een of ander veld F (R, Q, C, of ...) kan nemen.

Dat brengt me wel terug bij de gangbare weglating van het veld: als je vectorruimte van de vorm F^n is met F een veld en er wordt geen veld gespecifieerd, dan wordt F^n over het veld F bedoeld.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vectorruimte over een bepaald veld

Je noemt het nog R² omdat je vectoren nog steeds uit R² komen, natuurlijk... Dat is onafhankelijk van het veld.
Sinds wanneer 'komen vectoren ergens vandaan'??? Wat je bedoelt is dat de notatie nog steeds in de vorm van R^2 is. Maar zoals ik al zei: dat is een nodeloos ingewikkelde notatie wanneer je het eigenlijk over een oneindig-dimensionale ruimte over Q hebt.
Volgens mij verwar jij nog steeds de vectorruimte (die inderdaad van de vorm F^n kan zijn, met F een veld - maar dat hoeft niet!) met het veld waarover je de vectorruimte beschouwt. De vectorruimten die jij hier aanhaalt, zijn maar een deel van de mogelijke vectorruimten ('coördinatenruimten', zo je wil).
Alle eindig-dimensionale vectorruimten zijn van de form F^n (of in elk geval isomorf daaraan, maar dat komt op hetzelfde neer) en dus is het ook alleen voor die vectorruimten zinvol om ze als F^n te noteren. Dat is precies wat ik zei over het beschouwen van R^2 als vectorruimte over Q.
De vectorruimte van de continue functies, zijn ook vectorruimten die je, opnieuw, over een of ander veld F (R, Q, C, of ...) kan nemen.
Precies, maar dat zijn oneindig dimensionale vectorruimtes die je sowieso al niet als F^n zou willen noteren. De ruimte van mxn matrices zou je eventueel als F^(nxm) kunnen noteren, maar dat klopt want het is ook inderdaad een vectorruimte over F.
Dat brengt me wel terug bij de gangbare weglating van het veld: als je vectorruimte van de vorm F^n is met F een veld en er wordt geen veld gespecifieerd, dan wordt F^n over het veld F bedoeld.
Dat ben ik met je eens, maar mijn punt is dat als je met F^n een vectorruimte over een ander veld dan F bedoelt, dan is het nogal stom om deze F^n te noemen. Sterker nog, je kunt hem alleen maar F^n noemen als het sowieso ook een vectorruimte over F is. Het enige wat mogelijk is, is dat je een verzameling hebt die je zowel als een vectorruimte over F als over een ander veld, laten we zeggen H, wil beschouwen.

Maar hoe vaak ben jij een vectorruimte tegengekomen die je tegelijkertijd als twee verschillende vectorruimtes wil beschouwen over twee verschillende velden??? Ikzelf hooguit misschien in een opgave die puur en alleen bedoeld is om te demonstreren dat dit inderdaad mogelijk is.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer