Tl-verlichting op sensor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 242

Tl-verlichting op sensor

Laatst kreeg ik de vraag of het zinvol is om een ruimte met 12 Tl-lampen op een bewegingssensor aan te sluiten. Het gaat hier om een ruimte waar tijdens pauzes niemand komt (1 uur per dag verdeeld over 2 keer 15 minuten en 1 keer 30 minuten) de rest van de tijd is er een hoop leven in de ruimte.

Mijn eerste conclusie was of het niet gewoon zinvol was om de lamp uit te zetten als de pauze begint i.p.v. met sensor automatisch uit te laten gaan.

Het gaat om Tl-lampen van 36W per stuk

Ik kan helaas niet zo veel vinden over de levensduur van een Tl-buis (aantal branduren versus aantal keer schakelen).

Voor starters kan ik ook geen getallen vinden van hoe vaak ze kunnen schakelen.

Ik vraag me gewoon af of de winst die een uur minder branden oplevert wel opgaat tegen het verlies in levensduur door 3 keer extra in te schakelen per dag.

PS het gaat niet alleen om deze ruimte maar om meer soortgelijke ruimtes met dezelfde omstandigheden dus met het antwoordt '1 uur minder branden van 12 36W lampen 5 dagen per week levert niks op' kan ik niks.

M.v.g.

Luc
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Tl-verlichting op sensor

Bij het Belgisch Instituut voor leefmilieu kan je hier nuttige informatie vinden over TL verlichting. Onder andere vind je onderaan die bladzijde informatie over de levensduur van TL lampen gerelateerd aan het type ballast en het aantal branduren per inschakeling.

Hieruit blijkt dat er een duidelijk verband is tussen de levensduur en het aantal inschakelingen.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 4

Re: Tl-verlichting op sensor

Ik zou afraden om deze TL buizen te schakelen d.m.v. een sensor. De levensduur van deze TL buizen neemt dan sterk af. Ook het schakelen door middel van een schakelaar zou ik dus afraden. De energiebesparing weegt niet op tegen de afname in levensduur van de TL buizen.

Reageer