Springen naar inhoud

Combinatie in een bepaalde volgorde weergeven

• Log in om te kunnen reageren

Der Dafmeister

Der Dafmeister

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2010 - 15:00

Ik heb een vraagje. Normaal gesproken worden combinaties op een bepaalde volgorde gegeven, namelijk via de zogenaamde lexicographical order.

Voorbeeld:
Je hebt de set 1 t\m 5 en je kiest er twee uit, dan krijg je de volgende subsets (in deze volgorde):

12
13
14
15
23
24
25
34
45

Hier zit een bepaalde methode achter om deze volgorde zo te krijgen. Deze begrijp ik wel, maar nu probeerde ik ook een manier te verzinnen dat ze niet op lexicografische manier worden geordend, maar op basis van de som van de combinatie.

Voorbeeld:

12 =3
13 =4
14 =5
23 =5
15 =6
24 =6
25 =7
34 =8
45 =9

Is er ook een manier om dit voor elkaar te krijgen, zonder eerst alle mogelijkheden uit te rekenen?
En is dit dan met elke willekeurige set mogelijk, bijvoorbeeld ook met {2,2,4,5,6}?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

RJB

RJB

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2010 - 19:06

dan krijg je de volgende subsets (in deze volgorde):

Je mist 35.

Is er ook een manier om dit voor elkaar te krijgen, zonder eerst alle mogelijkheden uit te rekenen?
En is dit dan met elke willekeurige set mogelijk, bijvoorbeeld ook met {2,2,4,5,6}?

Het eerste wat in mij opkomt is de cijfers ordenen en vervolgens een tabel maken met alle mogelijke sommen.

LaTeX

We zijn geinteresseerd in alle sets van 2, dat zijn de vetgedrukte mogelijkheden. Een ordening zie ik zo niet, ik denk dat je altijd minstens 2 sommaties moet uitrekenen om na te gaan wat de volgende set van 2 is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures