[anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

[anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

Mogelijk voor deskundige een makkelijke vraag,doch voor mij intrigerend:

Als een mens-zoogdier- voedsel binnenneemt,dan begint er een afbraak- en stofwisselingssysteem te werken via mond,maag en darmen en overige organen en worden afval/restproducten uitgescheiden in de vorm van zweet,urine en -netjes uitgedrukt de faecalien, met bijbehorende gassen via diverse uitgangen.

Aangezien ik het lichaam beschouw als een grote raffinaderij en energieproducent met ic. olv. een intelligent besturingssysteem heb ik de volgende vraag.

Mogelijk afhankelijk van de ingenomen producten:

Waar begint de afbraak tot voedingsvezels,-moleculen en tenslotte tot atomen of mogelijk nog verfijnder en worden die moleculen en atomen getransformeerd tot andere stoffen,die niet direct als voedingsstoffen worden ingenomen.

Aan afbreken tot moleculen denk ik aan maagsappen en gal;in welke vorm moleculair of reeds atomair vindt de opname via de darmwanden in het bloed plaats.

Via de bloedvloeistof (latijn kon ik niet vinden,sorry) worden de gedecimeerde voedingsstoffen dan naar de diverse organen (lever,nieren,bijnieren,div.klieren-endogeen/exogeen,etc)vertransporteerd en dan -op aanvraag via het besturingssyteem en zenuwstelsel/heen en terug?)- opgenomen om getransformeerd te worden tot oa.speeksel,slijm,maagzuur,gal,darmsappen,insuline,glucose,etc,etc.

Is men reeds bekend met de biochemische processen,die plaats vinden in de diverse organen behalve dan bijv te kunnen zeggen dat de bijnieren bijv.adrenaline en mogelijk noradrenaline produceren;waar komen bijv. de zich daar bevindende stoffen vandaan.

Na deze fase-als ik het goed weergeef,vindt er transport naar overige lichaamscellen als hersenen, ogen, oren, zenuwstelsel,spieren,darmwanden,bloedvaatwanden,etc .

Het bloed met opname van zuurstof (mogelijk ook stikstof) en afgifte geproduceerde CO2 ,rest CO?,zwavelgassen ed en dat alles in het longsysteem,is een apart verhaal en vraag ik daar geen verdere uitleg voor.

Berichten: 269

Re: [anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

Je stelt hier wel heel veel vragen tegelijk en ik heb de tijd niet om alles uit te typen.

Even kort:

De vertering van alle suikers, lipiden, ... die je opneemt via voedsel begint al in de mond: speeksel bevat bepaalde verteringsenzymen die zorgen voor de eerste afbraak en omzetting.

Wat betreft transport:

Je spreek zelf van de bloedbanen, maar vergeet hier ook vooral het lymfevatensysteem niet, dat ook een zeer belangrijke transportrol heeft.

Uiteraard heeft men reeds alle informatie over de werking van het menselijk lichaam. Zelfs de ontwikkeling van embryo tot adult bv/ de evolutie van de nier (metanefros, epistonefros, enzoveert) wordt in verschillende boeken heel goed omschreven.

Voor de rest snap ik eigenlijk niet goed wat je nog wil weten. Misschien moet je enkele concrete vragen opstellen of wat boeken openslaan om de info op te zoeken. 'Biology' en functional anatomy of vertebrates' zijn zeker aan te raden. Nog meer gedetailleerd zal je vinden in 'animal physiology'.

Berichten: 4.502

Re: [anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

Bedankt voor de eerste reactie bio,ik stel overigens nogal wat vragen.

Wat betreft de lymphevaten;is dat geen afvoersysteem naar aderen en geen voedings-aanvoer naar organen en spieren?

Berichten: 269

Re: [anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

Wat betreft de lymphevaten;is dat geen afvoersysteem naar aderen en geen voedings-aanvoer naar organen en spieren?
het lymfevatensysteem (in het kort) bevat lymfevaten met lymfevocht en staat in verbinding met o.a. de milt, thymus en de tonsillen of keelamandelen. het verzamelt en transporteert vocht naar het bloed, absorbeert lipiden van het digestief systeem en de belangrijkste functie: het verdedigt ons lichaam tegen lichaamsvreemde stoffen (dit merk je bijvoorbeeld als je klieren in je nek opgezwollen zijn, wat een reactie is van het lymfevatensysteem). Het helpt ook de water en zoutbalans van de verschillende weefsels te regelen daar het doorheen het hele lichaam loopt en overal stoffen kan opnemen/afscheiden.

Het is dus inderdaad een afvoersysteem naar het bloed (aderen en slagaderen) maar niet zozeer een voedingsaanvoer..

Het vocht dat in de lymfevaten circuleert bevat vooral lymfe, welke niet echt voedingsrijk is maar wel rijk is aan lymfocyten of witte bloedcellen die dan weer instaan voor de immunoregulatorische functie v/h lymfesysteem.

Als je in google eens lymfevatensysteem intypt zal je wel een figuur vinden van waar al deze lymfevaten nu exact naartoe lopen.

Is dit een antwoord op je vraag?

Berichten: 4.502

Re: [anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

Volgens mijn info is het lymfevaten systeem niet onderhevig aan een pompwerking ( hart);mogelijk via "wringende" werking vanm wanden? Alleen door de bewegingingen die je maakt zou er transport plaats vinden.

Nog een vraag uit het eerste bericht #1:

Mogelijk afhankelijk van de ingenomen producten:

Waar begint de afbraak tot voedingsvezels,-moleculen en tenslotte tot atomen of mogelijk nog verfijnder en worden die moleculen en atomen getransformeerd tot andere stoffen,die niet direct als voedingsstoffen worden ingenomen.

Aan afbreken tot moleculen denk ik aan maagsappen en gal;in welke vorm moleculair of reeds atomair vindt de opname via de darmwanden in het bloed plaats.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

In principe gaat er weinig in atomaire vorm het lichaam in (de inhoud van de darm is in principe 'buiten' voor het lichaam, net als de inhoud van de longen bijvoorbeeld).

Eiwitten worden afgebroken tot aminozuren (vooral di-, tri-, en losse), complexe suikers tot eenvoudige suikers, etc. Waar die precies plaatsvindt en waar de opname begint verschilt. Eiwitten worden bijvoorbeeld vooral in de darm afgebroken en opgenomen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.502

Re: [anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

@Mrtn:

Kun je het begin van de eerste alinea van je reactie:

In principe gaat er weinig in atomaire vorm het lichaam in

concretiseren,voor zover je daarmee op de hoogte bent?

Ik kan me niet voorstellen dat bijv. de door mij aangehaalde stoffen zoals pepsine ,maagzuur,gal,adrenaline,insuline, en ook div.hormonen en eiwitten,etc,welke door klieren en/of organen worden geproduceerd,kunnen worden samengesteld uit moleculen van het ingenomen voedsel,omdat de moleculaire samenstelling van genoemde stoffen een geheel andere moleculaire opbouw hebben.

En die opbouw kan naar mijn mening alleen plaats vinden uit afzonderlijk aanwezige atomen van elementen en dus is mijn gedachte dat er wel veel atomaire stoffen benodigd zijn en dus in de diverse organen recht komen.

Een mogelijkheid dat je antwoord wel juist is moet dan zijn,dat er in de diverse organen een opname van moleculen van de voedingsstoffen arriveren en er een raffinage in de cellen van de organen plaats vindt op basis van het programma van de klier,resp.het orgaan olv. het cybernetische systeem in de hersenen.

Of is dit een onderwerp,waar de geleerden nog achter zoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

Een mogelijkheid dat je antwoord wel juist is moet dan zijn,dat er in de diverse organen een opname van moleculen van de voedingsstoffen arriveren en er een raffinage in de cellen van de organen plaats vindt op basis van het programma van de klier,resp.het orgaan olv. het cybernetische systeem in de hersenen.
Huh? Niet moeilijker maken dan het is: je wil een eiwit maken en daarvoor heb je aminozuren nodig. Waarom zou je dan alle bouwstenen her-uitvinden terwijl ze in je eten voorkomen?
Ik kan me niet voorstellen dat bijv. de door mij aangehaalde stoffen zoals pepsine ,maagzuur,gal,adrenaline,insuline, en ook div.hormonen en eiwitten,etc,welke door klieren en/of organen worden geproduceerd,kunnen worden samengesteld uit moleculen van het ingenomen voedsel,omdat de moleculaire samenstelling van genoemde stoffen een geheel andere moleculaire opbouw hebben.
Pepsine is een eiwit en dat is opgebouwd uit aminozuren.

Maagzuur komt van koolstof dioxide en water via het enzym carbonic anhydrase.

Adrenaline is het product van een omzetting die begint met het aminozuur tyrosine.

Insuline is een eiwit, zie pepsine.

Hormonen, zie adrenaline.

Als je je zoiets nog een keer afvraagt, het staat ongetwijfeld allemaal gewoon op wikipedia.

Je breekt stoffen niet af tot de atomaire structuur, waarom zou je daar zo veel energie in steken? De planten en dieren die we eten bevatten al vele stoffen die wij ook gebruiken. Waarom wil je die dan tot de grond toe afbreken? Er zijn stoffen van plantaardige of zelfs bacteriele oorsprong die wij niet eens kunnen maken (denk aan vitamines, bijvoorbeeld foliumzuur).

En .. waar in het lichaam wil je met NaCl redox'en tot het elementair natrium en chloor is? Zo ook de C en H uit koolhydraten en vetten: wat moet je met 'grafiet' in je bloed en waterstofgas in je darm? Met elementair ijzer kan je lichaam ook zo goed als niets (alleen Fe3+ wordt opgenomen) en als je dat zonder 'stabilisator' (transferrine) in het bloed brengt krijg je ellende (redox reacties) en zo zijn er nog heel veel voorbeelden te verzinnen.

Het lijkt of je je (niet ongebruikelijke) verbazing over hoe het systeem werkt, soms in de weg laat staan van gezond verstand en nieuwsgierig rondneuzen op wikipedia. Het antwoord op deze vraag had je namelijk vrij gemakkelijk zelf kunnen vinden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.502

Re: [anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

Je nu wat emotionele reactie op mijn ondeskundige vragen hebben tot mijn grote vreugde toch veel verduidelijkt over het met een mooi woord genoemde metabolisme in ons lichaam.

Globaal had ik wel eens wat gelezen mbt. de vele vormen van eiwitten ,gevormd door aminozuren,maar de verdere gang van zaken bleef duister voor me,vandaar mijn vraag op dit forum,waarop allerlei vakgroepen vertegenwoordigd zijn en er wel ergens een antwoord uitrolt.

Wiki en Google zijn ook interessant,doch je moet de aanloop tot een vraag weten,resp.een kernwoord kunnen produceren.

Dus mijn hartelijke dank en ga ik me eens verdiepen in de aminozuren met de door deze zuren gevormde reuzenmoleculen (mogelijk moleculeketens als bij kunststoffen) en mijn excuses dat mijn stomme vraag onvermoede emoties bij je opwekte.

Ik heb een zeer brede belangstelling voor allerlei dingen,die buiten mijn bouwkundige gebied liggen en vind bij jullie een voedingsbodem.

Berichten: 4.502

Re: [anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

Via een relatie-chemicus kreeg ik een metabolisme-website van een Dr.Rath toegestuurd;mogelijk wat voor geinteresseerden:
Bijlagen
METABOLISME_voedingsstoffensynergie.pdf
(478.38 KiB) 279 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

Via een relatie-chemicus kreeg ik een metabolisme-website van een Dr.Rath toegestuurd;mogelijk wat voor geinteresseerden:


Ben je op de hoogte van het feit dat alle gezondheids autoriteiten ter wereld zijn claims niet erkennen? Met andere woorden, het is een crack-pot.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: [anatomie?=snijkunde,ontleedkunde!)

Ik ben niet op de hoogte van dat feit mbt.Dr.Rath en zal mijn informant informeren!

Reageer