Watergehalte van kristalsoda

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Watergehalte van kristalsoda

Hallo dames en heren

Kristialsoda is natriumcarbonaat decahydraat Na2CO3 * 10H2O.

Dit is de lastige opgave waar ik al weken mee zit:(

3. Het bepalen van het massapercentage water in kristalsoda door verhitting. Deze proef voer je in de les uit. Berekeningen voer je in de les uit, er hoeft geen verder verslag te worden geschreven.

Ik weet al massapercentage= massadeel/massageheel * 100%

als we kristalsoda gaan verhitten, gaat het watermolecuul rooster kapot. Bij verhitting gaat het kristalsoda zijn watermoleculen dus afgeven. En deze zullen waarschijnlijk ontsnappen in de lucht. (corrigeer me als ik deze verhitting niet goed beschrijf)

Na2CO3* 10H2O er is dus 10 mol dus 180gram water aanwezig per mol na2co3 106 gram oftewel natriumcarbonaat.

Ik weet niet precies hoe ik nu verder moet berekenen loop vast.. maar ik wil uiteindelijk in de buurt van dat massapercentage van water komen. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Watergehalte van kristalsoda

laat ik een analoog sommetje geven:

om suikerwater te maken los je 50 g suiker op in 150 g water.

wat is dan het massapercentage suiker in dit suikerwater?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Watergehalte van kristalsoda

Jan van de Velde schreef:laat ik een analoog sommetje geven:

om suikerwater te maken los je 50 g suiker op in 150 g water.

wat is dan het massapercentage suiker in dit suikerwater?
ja oke te simpel... massa suiker 50gr/suikerwater + suiker = 200gr. *100%

. maar om het massapercentage te bereken moet je toch in periodiek systeem kijken en dan de molmassa van Na2CO3 en de molmassa van H2O opzoeken toch en als je die molmassa's heb doe je van kristalsoda het volgende: massa h20/massa kristalsoda *100% toch?

Re: Watergehalte van kristalsoda

supersonicx schreef:ja oke te simpel... massa suiker 50gr/suikerwater + suiker = 200gr. *100%

maar die massa\s die ik heb gegeven had ik verzonnen. maar om het massapercentage te bereken moet je toch in periodiek systeem kijken en dan de molmassa van Na2CO3 en de molmassa van H2O opzoeken toch en als je die molmassa's heb doe je van kristalsoda het volgende: massa h20/massa kristalsoda *100% toch?
Ik weet het niet daarom stel ik deze vraag ook xD

maar Jan van de Velde klopt het dat je idd die molmassa's moet pakken van H20 dus van 2x H en 1x molmassa van O en dan delen door molmassa Na2CO3 *100% maar de vraag is nog niet beantwoord. Want de andere vraag was: wat gebeurt er als je kristalsoda verhit??..

Berichten: 19

Re: Watergehalte van kristalsoda

scheikundenederland schreef:Ik weet het niet daarom stel ik deze vraag ook xD

maar Jan van de Velde klopt het dat je idd die molmassa's moet pakken van H20 dus van 2x H en 1x molmassa van O en dan delen door molmassa Na2CO3 *100% maar de vraag is nog niet beantwoord. Want de andere vraag was: wat gebeurt er als je kristalsoda verhit??..
Bij verhitting gaat het watermolecuul rooster kapot dat weet ik zeker, maar ik denk dat Jan van de Velde er meer van weet. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Watergehalte van kristalsoda

Na2CO3* 10H2O er is dus 10 mol dus 180gram water aanwezig per mol na2co3 106 gram oftewel natriumcarbonaat.
die cijfers verzin je niet
massapercentage= massadeel/massageheel * 100%
Dus wat is het verschil met dat o zo simpele suikerwatersommetje?

je hebt de massa's van de twee delen, dus ook van het geheel.

geen verschil dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Watergehalte van kristalsoda

Jan van de Velde schreef:die cijfers verzin je niet

Dus wat is het verschil met dat o zo simpele suikerwatersommetje?

je hebt de massa's van de twee delen, dus ook van het geheel.
ok thanks ;) en hoe zit het dan met verhitting van kristalsoda:O...

mvg Joost

Reageer