Irradiantie meten van blauw licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Irradiantie meten van blauw licht

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig om de irradiantie te meten van een blauwe licht bron. Maar ik loop tegen het probleem aan van geen referentie meter hebben. Graag zou ik mijn meet uitkomsten eens willen vergelijken met een gecalibreerde meter. Tot nu toe waren al mijn metingen relatief.

- Ik gebruik een blauw filter en ben alleen geinteresseerd in de golflengte band van 430 tot 490 nanometer.

- De eenheid waarin ik wil meten is microWatts per cm^2

- Ik gebruik een fotodiode die ongeveer dezelfde spectrale gevoeligheid heeft als het menselijk oog.

Mijn probleem is echter, ik heb geen referentie meter die licht meet in microWatts. Het is altijd Lux, en daar heb ik niet veel aan.

Heeft iemand ervaring met het meten van licht intensiteit/irradiantie ? En daarbij een Lux meter gebruikt en die waarden omgerekend?

Is er een interessant instituut die optische meet instrumenten heeft voor het meten van irradiantie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Irradiantie meten van blauw licht

Voor één bepaalde golflengte is omrekenen van lux naar watt mogelijk:

http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.d...requestId=20801

Voor een mengsel van meerdere golflengten wordt dit lastig. Een redelijke benadering is nog wel te maken als je weet hoeveel % van de energie uit elk afzonderlijk gebiedje van jouw deel van het spectrum komt, maar het wordt onmogelijk als je niet weet hoe je golflengten verdeeld zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Irradiantie meten van blauw licht

Bedankt Jan,

Stel nou dat ik een lichtmeter heb die de irradiantie kan meten over een stukje spectrum van 400 tot 500nm.

De lichtmeter geeft mij de irradiantie in de eenheid microWatt/cm2/nm.

Dan projecteer ik daarop een lichtbundel vanuit een gecalibreerde lichtbron. Van deze lichtbron weet ik precies voor elke nanometer in het spectrum, hoeveel watt per cm2 deze lichtbron uitstuurd. Dat staat in de tabel van de fabrikant van de lichtbron

Dus heb ik 100 waarden voor de band van 400 tot 500nm.

Moet mijn lichtmeter dan de som van alle watt/cm2 waarden uit deze tabel (tussen 400-500nm) weergeven?

Of zie ik dat verkeerd?

(Ik zit al een tijd te zoeken naar een antwoord hiervoor, maar loop een beetje vast..)

Groeten

Leon

Reageer